Ook als de twee jongste kernreactoren, Doel 4 en Tihange 3, na 2025 open mogen blijven, zullen er extra gasgestookte centrales nodig blijven, zegt Febeg, de koepelvereniging van elektriciteits- en gasbedrijven. “En geen twee, maar minstens drie.”
De federale regering beslist in principe op 18 maart, overmorgen dus, of de twee jongste kernreactoren mogen blijven draaien. Door de wet op de kernuitstap (uit 2003) aan te passen of te vervangen, zouden de reactoren Doel 4 en Tihange 3 na 2025 toch open kunnen blijven, wat uitzicht biedt op 2 gigawatt (of 2.000 megawatt) aan vermogen dat behouden blijft. Ter herinnering: bij een volledige kernuitstap verdwijnt tussen 2022 en 2025 het volledige vermogen van de kerncentrales van Doel en Tihange, wat neerkomt op 6 gigawatt.
Een van de heetste hangijzers is hoe het verder moet met de subsidies voor gasgestookte centrales, mocht de kernuitstap deels of volledig afgeblazen worden. Europa ging eerder akkoord met een subsidiesysteem voor die gascentrales, het zogeheten capaciteitsvergoedingsmechanisme of CRM, maar dat was wel in het scenario van een kernuitstap in 2025. Als er straks 2 gigawatt meer vermogen is dan gedacht, zijn die subsidies dan nog nodig?
“Twee bijkomende gascentrales volstaan niet”
Ja, antwoordt Febeg per communiqué in de aanloop naar de cruciale regeringsbeslissing van 18 maart. “Kernenergie of niet, het CRM blijft onmisbaar”, zegt de koepelvereniging met onder meer Engie Electrabel, Luminus en TotalEnergies als leden. Engie is zowel de uitbater van de kerncentrales, als de aanvrager voor twee nieuwe gascentrales, in Vilvoorde en Les Awirs, elk met een vermogen van 875 megawatt.
“Ook indien 2 gigawatt aan nucleaire capaciteit wordt verlengd, zal er nog steeds behoefte zijn aan bijkomende stuurbare capaciteit, inclusief gasgestookte centrales”, zegt Febeg. De vereniging is zelfs van mening dat in dat scenario 2 nieuwe grote gascentrales niet zullen volstaan. “Er zijn ten minste 3 grote gascentrales, gelijk aan ongeveer 2,5 gigawatt capaciteit, nodig om de bevoorradingszekerheid vanaf 2025 te waarborgen.”
Febeg verwijst naar de oorlog in Oekraïne en de panne van sommige Franse kerncentrales. “Dit toont aan dat het meer dan ooit van cruciaal belang is om te beschikken over voldoende lokale en stuurbare productie om de bevoorradingszekerheid te waarborgen.”
Spoedprocedure
Febeg dringt er bij de federale regering daarom op aan om, bij een verlenging van de levensduur van Doel 4 en Tihange 3, meteen een spoedprocedure op te starten bij het directoraat-generaal van de Europese Commissie, om het Europese fiat voor het CRM-subsidiemechanisme herbevestigd te zien.
Of hoe een aanpassing van de kernuitstap een hele reeks juridische procedures in gang zal zetten. Febeg-topman Marc Van den Bosch: “De horizon van 2025 is vanuit industrieel oogpunt al bijzonder krap, en de winter van 2025 zal hoe dan ook kritisch zijn. Er is geen tijd te verliezen.”