“Ford ziet elektrische mobiliteit als een afzonderlijke divisie”

Het Amerikaanse autoconcern Ford Motor gaat zijn divisie elektrische mobiliteit tot een afzonderlijk bedrijf omvormen. De divisie zal worden afgesplitst van de afdelingen die op de productie van traditionele verbrandingsmotoren zijn gericht. Dat hebben een aantal insiders tegenover het persbureau Reuters gemeld.

De strategie moet volgens hen Ford helpen de groei van zijn activiteiten rond elektrische mobiliteit te versnellen.

Koepel

De twee bedrijven zouden verschillende namen krijgen, maar zouden wel onder controle van het overkoepelende Ford-concern blijven. Daarmee zou het concern een strategie volgen die het bedrijf eerder ook al voor zijn divisie Ford Pro, gericht op zakelijke klanten, hanteerde.

De Amerikaanse autofabrikant zal volgens de bronnen bij de nieuwe dochterbedrijven ook een afzonderlijk leidinggevend kader creëren. Er zou ook een gescheiden financiële rapportage volgen.

In een reactie op eerdere berichten dat Ford een volledige spinoff van zijn divisie elektrische mobiliteit overwoog, had Jim Farley, de topman van de Amerikaanse autobouwer, recent nog gemeld dat er geen sprake was van plannen om het bedrijf op te splitsen.

Hij liet daarbij verstaan geen intentie te hebben om de strijd met concurrenten zoals Nio of Tesla aan te gaan met een partij die zich eveneens louter op elektrische mobiliteit zou toespitsen. Ook sectorgenoot General Motors had eerder te kennen gegeven dat de winsten van zijn activiteiten rond verbrandingsmotoren de overgang naar elektrische aandrijving zouden financieren.

Waarnemers wijzen echter op de voorkeur die vele investeerders tonen voor bedrijven die zich op uitstootarme technologieën toeleggen. “Dit heeft Tesla geholpen om zich tot de meest waardevolle autofabrikant van de wereld te ontwikkelen”, merkt Reuters op.

“Daardoor worden ook andere autofabrikanten door investeerders en analisten aangespoord om te bekijken of het opportuun zou kunnen zijn de divisies verbrandingsmotoren en elektrische aandrijving te scheiden.”

Winstgevendheid

Onder meer de Franse autofabrikant Renault blijkt die weg te willen bewandelen. Renault gaf vorige week immers aan te werken aan een strategie die voor beide activiteiten een afzonderlijke divisie zou creëren. Daarbij zouden de activiteiten rond de elektromotor vooral op Frankrijk worden gericht. De divisie voor verbrandingsmotoren zou anderzijds hoofdzakelijk op het buitenland worden geconcentreerd.

Jim Farley gaf bovendien recent ook nog zelf aan dat de winstgevendheid van beide divisies moest worden opgetrokken, voert Reuters nog aan. Daarbij had hij opgemerkt dat in de activiteiten rond de verbrandingsmotoren nog aanzienlijke kostenbesparingen zouden kunnen worden gerealiseerd.

De divisie zou volgens hem met een overschot aan personeel worstelen en zou te veel investeringsprojecten hebben. Farley had het daarbij over een verspilling van middelen. Daarentegen voerde hij aan dat de elektrische divisie meer specialisten nodig had om zich optimaal verder te kunnen ontwikkelen. Farley verwees daarbij onder meer naar elektrische componenten, geavanceerde elektrische architecturen of de digitale klantervaring.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.