De blockchain moet de duurzaamheid van de Europese handel in zeldzame metalen controleren en garanderen. Dat is de bedoeling van het Circular System for Assessing Rare Earth Sustainability (Csyares), een initiatief dat voor de identificatie van zeldzame metalen wordt ontwikkeld. Het initiatief krijgt onder meer de steun van de Europese Unie.
Csyares moet aan onder meer constructeurs van elektrische wagens garanderen dat hun voorraadketens niet aan een toxische vervuiling zijn gelinkt.
Kwaliteitslabel
Csyares heeft de bedoeling om een wereldwijde kwaliteitsnorm te ontwikkelen. “Klanten die duurzame producten vragen, moeten daarin het nodige vertrouwen kunnen vinden”, merken de initiatiefnemers van Csyares op.
Het kwaliteitslabel werd ontwikkeld door Rare Earth Industry Association (REIA) en de bedrijven BEC Gmbh, Grundfos en Minviro en zou over drie jaar zijn diensten aan de industrie ter beschikking moeten kunnen stellen.
Csyares krijgt de steun van de Europese Unie, die met de organisatie EIT Raw Materials twee jaar geleden een actieplan lanceerde om de levering van zeldzame metalen veilig te stellen.
Het kwaliteitslabel maakt deel uit van de Europese ambities om de eigen productie van zeldzame metalen, die onder meer in elektrische wagens worden gebruikt, te stimuleren.
“De blockchain-toepassing moet de producten een digitaal paspoort bezorgen”, merken de woordvoerders van Csyares op. “Met behulp van die technologie zal het systeem de grondstoffen doorheen de complexe toeleveringsketen – van mijnbouw tot het einde van hun levensduur – volgen.”
Betrouwbaarheid
Een aantal consultants stellen nu al certificaten voor de duurzaamheid van mijnbouwproducten, waaronder enkele zeldzame aardmetalen, ter beschikking. “Maar niet al deze labels zijn even betrouwbaar”, merken woordvoerders van Csyares op. “Sommige certificaten kunnen zelfs gewoon op eBay worden gevonden. Bij de blockchain is een vervalsing echter niet mogelijk.”
Zeldzame metalen zijn cruciaal voor onder meer de bouw van elektrische wagens en windturbines. De productie van deze grondstoffen vormt echter een gevoelige kwestie. Bij de winning is er immers sprake van oplosmiddelen en giftig afval, die zorgvuldig moeten worden verwijderd.
Momenteel is ongeveer 90 procent van de zeldzame aardmetalen uit China afkomstig. De Verenigde Staten en de Europese Unie proberen die toeleveringsketen echter te diversifiëren en streven daarbij ook naar een grotere eigen productie.
Nabeel Mancheri, secretaris-generaal van de Rare Earth Industry Association, stelde dat onder meer al verscheidene autofabrikanten te kennen hebben gegeven van Csyares gebruik te zullen maken. Of ook China zich bij het initiatief zal aansluiten, blijft voorlopig een open vraag.
(am)