FC Barcelona onderhandelt met Spotify over mega-sponsorcontract; rechten op naam ‘Camp Nou’ inbegrepen

FC Barcelona onderhandelt al enkele maanden met het Zweedse muziekstreamingplatform Spotify over een globale sponsoringdeal. Die zou naast shirtreclame ook een akkoord omvatten voor de naam van de iconische voetbaltempel ‘Camp Nou’. Dat meldt Catalunya Ràdio.

FC Barcelona werd de voorbije jaren gesponsord door de Japanse webwinkel Rakuten. Die verbintenis bracht 55 miljoen euro per jaar op, een bedrag dat door de pandemie werd teruggebracht tot 30 miljoen euro. De overeenkomst loopt af op 30 juni van dit jaar. Als de deal doorgaat wordt het de allereerste keer dat het Camp Nou een commerciële naam zal dragen. Barça zou naar verluidt tussen de 60 en 65 miljoen euro per jaar verdienen aan een drievoudige commerciële overeenkomst met Spotify.

Een drievoudige commerciële overeenkomst met Spotify

  • Vooraan op het shirt zou de naam ‘Spotify’ prijken, ter vervanging van Rakuten. 
  • De naam van het muziekplatform zou ook de achterkant van het trainingsshirt sieren, waar nu het Turkse witgoedmerk Beko staat. De Turken betalen daarvoor 19 miljoen euro per jaar.
  • Tenslotte zou het stadion de naam ‘Camp Nou Spotify’ of gelijkaardig meekrijgen, een unicum in de geschiedenis van de club. De voetbaltempel werd in 1957 gebouwd, na de verhuis van de club vanuit het Camp de Les Corts.

FC Barcelona zou op zoek zijn naar een overeenkomst van minimaal 15 tot maximaal 30 jaar, maar Spotify zou de voorkeur geven aan een korter pact. Ter compensatie zijn de Zweden bereid een overeenkomst te ondertekenen die hun merk op drie plekken aan Barça bindt.

Camp Nou — foto: Unsplash

Barça bevindt zich op een sportief en financieel dieptepunt

Het bestuur van voorzitter Joan Laporta is al enkele maanden de markt aan het aftasten om nieuwe sponsorkanalen te vinden. FC Barcelona bevindt zich in een desastreuze financiële situatie. Minder dan een jaar geleden werd de club virtueel failliet verklaard. Omdat het zijn loonmassa drastisch moest inkrimpen, zag Barça in de zomermaanden zijn sterspeler Leo Messi gratis naar PSG vertrekken. Die had de voorbije jaren ruim 500 miljoen euro verdiend bij de Catalaanse club.

Vorige maand gaven de clubleden van voetbalclub FC Barcelona hun goedkeuring aan een financieringspakket ter waarde van maximaal 1,5 miljard euro om het iconische Camp Nou-stadion van de club en aanverwante faciliteiten op te knappen. Daarbij zou de huidige capaciteit van het stadion worden uitgebreid van 99.000 tot 110.000 zitplaatsen. FC Barcelona is het eigendom van 137.000 socio’s. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.