Springt ook YouTube op de NFT bandwagon?

YouTube-CEO Susan Wojcicki hint in haar jaarlijkse brief op het gebruik van NFT’s (nonfungible tokens) op het videoplatform. Voor creators zou dit een mogelijke extra inkomstenbron kunnen zijn.

Wojcicki stelt dat het bedrijf altijd opzoek is naar nieuwe manieren om content creators van extra inkomsten te voorzien. “Het doel is om het YouTube-ecosysteem verder uit te breiden en makers de mogelijkheid te geven om van de laatste technologische ontwikkelingen gebruik te maken”, aldus de CEO. Volgens haar vindt het bedrijf inspiratie in het zogenaamde Web3, waar belangrijke rollen zijn weggelegd voor blockchains en crypto.

Web3 is een term die slaat op gedecentraliseerde technologieën, die zorgen dat het internet niet in handen komt van grote organisaties zoals Alphabet en Meta. Cryptomunten, NFT’s en blockchains spelen hier een belangrijke rol in, aangezien ze gedecentraliseerd zijn en door hun ontwerp niet in handen van één organisatie vallen.

Wojcicki ziet dat steeds meer makers inkomsten verdienen naast de reguliere advertenties die voor video’s getoond worden. Het ondersteunen van NFT’s zou een extra inkomstenen bron zijn voor creators, maar Wojcicki specificeerde niet exact hoe dit eruit zal gaan zien en wanneer. Op dit moment zijn er volgens YouTube tien manieren voor creators om geld te verdienen.

Andere techgiganten zijn ook al aan het kijken naar de implementatie van NFT’s. Zo kondigde Meta aan dat ze nonfungible tokens gaan integreren in hun sociale netwerken Facebook en Instagram. Ook twitteraars kunnen binnenkort gebruikmaken van nieuwe mogelijkheden, waaronder het instellen van een NFT als profielfoto.

YouTube Shopping

Eerder introduceerde YouTube al de mogelijkheid om tegen betaling lid te worden van specifieke kanalen. Ook kunnen kijkers via live-uitzendingen geld doneren aan creators en afgelopen kerst speelde het bedrijf met een heuse shoppingservice, Holiday Stream and Shop, waar creators hun eigen merchandise konden verkopen.

Verder onthult Wojcicki de plannen om meer te investeren in gaming, podcasts en shorts. Met shorts volgt het bedrijf het voorbeeld van Instagram Stories en Snapchat, waar creators korte video’s kunnen uploaden. Vorig jaar werd er al een fonds opgericht van 100 miljoen dollar, bedoeld om beginnende creators te motiveren met het maken van korte video’s.

Verkocht voor $761.000

Bekende YouTubers zijn echter al druk bezig met nonfungible tokens. De maker van het bekende “Charlie bit my finger” filmpje, verkocht de video vorig jaar als NFT voor 761.000 dollar.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.