China heeft de grootste vloot elektrische wagens van de wereld, maar desondanks zal het wagenpark van het land de uitstoot van koolstofdioxide onvoldoende kunnen verminderen om de nationale klimaatdoelstellingen te halen. Dat blijkt uit een rapport van de milieuvereniging Greenpeace.
De uitstoot van koolstofdioxide door het gigantische Chinese autoverkeer ligt op schema om over vijf jaar een piek te bereiken. Op dat moment zal er volgens Greenpeace wellicht een jaarlijkse uitstoot van 1,75 miljard ton worden geregistreerd.
“Vervolgens zal tot het midden van het volgend decennium een gestage daling met 11 procent kunnen worden opgetekend”, voorspelt de milieuvereniging. “Maar dat zal niet genoeg blijken om de klimaatdoelstellingen van het land, dat in 2060 klimaatneutraal zou willen zijn, te halen.”
Klimaatneutraliteit
“Om de doelstellingen te halen, zou de uitstoot van het Chinese autoverkeer tegen het midden van het volgende decennium met minstens 20 procent moeten zijn verminderd”, benadrukt Bao Hang, projectleider voor Greenpeace Asia in Peking. “Alleen op die manier zou klimaatneutraliteit over veertig jaar tot de mogelijkheden kunnen behoren.”
“China moet het aandeel van emissievrije voertuigen in de totale autoverkoop tegen het einde van dit decennium op een niveau van 63 procent brengen. Tegen het midden van het volgende decennium zou vervolgens minstens een aandeel van 87 procent moeten worden gehaald.”
“Om klimaatneutraliteit te kunnen bereiken, zouden de Chinese autofabrikanten er best aan doen om de productie van wagens met verbrandingsmotoren tegen het einde van dit decennium volledig uit te faseren”, merkt Bao Hang nog op.
Duurzame mobiliteit
China had eerder in zijn ontwikkelingsplan voor de autosector gezegd dat pure elektrische voertuigen tegen het midden van dit decennium 20 procent van de totale verkoop zouden moeten uitmaken.
Tegen het einde van volgend decennium zou duurzame mobiliteit in het Chinese autoverkeer vervolgens mainstream moeten zijn geworden. Nadien beklemtoonde de overheid dat milieuvriendelijke motoren tegen eind dit decennium 40 procent van de totale verkoop zouden moeten vertegenwoordigen.
China verkocht vorig jaar 3,52 miljoen nieuwe voertuigen die minstens gedeeltelijk door duurzame energiebronnen – elektriciteit, hybride toepassingen of waterstof – werden aangedreven. Dat betekende een stijging met 157,7 procent tegenover het jaar voordien.
Voertuigen met duurzame energiebronnen vertegenwoordigden daarmee vorig jaar 13,4 procent van de totale Chinese autoverkopen.
(am)