Op de jaarlijkse Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas hebben verschillende autoproducenten meer details vrijgegeven over de zelfrijdende wagens waar ze aan werken. Daar zijn enkele zeer ambitieuze doelstellingen bij. Maar hoe realistisch zijn de verwachtingen?
Elk jaar kunnen we op CES kennismaken met allerlei technologische nieuwigheden. Dit jaar was er ook veel aandacht voor de zelfrijdende wagens. Tijdens het evenement hebben General Motors en het Chinese Geely met zijn dochtermerk Volvo aangekondigd wanneer ze verwachten hun eerste zelfrijdende wagens aan de man te brengen.
Zelfrijdende wagens dit decennium
Mary Barra, CEO van General Motors, streeft ernaar om de eerste zelfwagende wagen voor persoonlijk gebruik halverwege dit decennium op de markt te brengen.
Geely verwacht dat de eerste zelfrijdende wagen klaar zal zijn in 2024. Volvo kondigde in Las Vegas aan dat het werkt aan een abonnementsformule voor een elektrische SUV die later dit jaar wordt voorgesteld. De wagenproducent heeft nog geen deadline naar voren geschoven.
Het is hoe dan ook duidelijk dat de constructeurs met optimisme naar de toekomst van zelfrijdende wagens kijken. Maar lopen die producenten niet te hard van stapel?
Tesla
We nemen Tesla als voorbeeld. Die wagenproducent werkt al een tijdje aan de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. Sommige bestuurders kunnen zelfs al gebruikmaken van een software, genaamd Full Self-Driving (FSD), waardoor ze gedeeltelijk zonder handen kunnen rijden.
Maar van een volledig zelfrijdende wagen is er nog geen sprake. Full Self-Driving is dan misschien ook een misleidende naam voor de software. Het is eerder een “assistent” die je onder meer helpt om te rijden. Er zijn verschillende niveaus wanneer we het over zelfrijdende wagens hebben. Niveau 5 geldt als het hoogste niveau van autonomie. In dat geval kan de wagen volledig automatisch rijden zonder de tussenkomst van een mens.
Zo ver is de ontwikkeling nog niet gevorderd. De FSD-software van Tesla behoort op dit moment (officieel) tot niveau 2, waarbij de auto volledig zelf kan versnellen, remmen en sturen. De bestuurder moet wel het stuur overnemen als er iets foutloopt.
De software van Tesla bevat wel al functies die als niveau 3 beschouwd kunnen worden. Volgens de meest realistische prognoses komt de wagen met ‘niveau 5’ er op grote schaal niet voor 2040.
Technische problemen en hoge prijs
Bovendien komen de softwareprogramma’s met heel wat kinderziekten. We nemen opnieuw Tesla als voorbeeld. Afgelopen zomer meldden verschillende media dat zelfrijdende Tesla’s betrokken waren bij ongevallen met stilstaande voertuigen van hulpdiensten.
Ook het prijskaartje van de dienstverlening zal sommige bestuurders afschrikken. Veel wagenproducenten hebben weinig tot geen details gegeven over de prijszetting. Zit autonoom rijden in een pakket bij de wagen? Of zal je, net zoals bij Tesla of Volvo, een abonnementsformule moeten afsluiten?
De prijs van zo’n abonnement kan stevig oplopen. Dat leert de tarifering van Tesla. De prijs voor de FSD-functie van Tesla bedraagt momenteel 10.000 dollar. Musk liet onlangs via Twitter wel weten dat Tesla de prijs op 17 januari zal optrekken tot 12.000 dollar.
Wetgeving
Tot slot moet ook de wetgeving worden aangepast om zelfrijdende wagens toe te laten. De goedkeuring gebeurt momenteel op nationaal niveau. Zo heeft Mercedes onlangs in Duitsland als eerste wagenproducent de toestemming gekregen om deels zelfrijdende auto’s te verkopen en op de weg toe te laten. Het systeem maakt gebruik van radars, camera’s en microfoons. Er is hier sprake van een zelfrijdende wagen van niveau 3.
In ons land is het gebruik van zo’n wagen nog niet toegelaten. In de wegcode staat immers dat je als bestuurder altijd en onmiddellijk moet kunnen bijsturen. Je mag je dus niet concentreren op andere taken als je aan het rijden bent.
Frank Mütze van de European Transport Safety Council (ETSC) zei onlangs in een reactie aan VRT NWS dat de EU werkt aan een systeem waarbij die goedkeuringen hetzij Europees zouden gebeuren dan wel nationaal blijven, maar met een automatische goedkeuring voor de hele Europese Unie. In dat geval zullen lidstaten hun wetgeving telkens snel moeten aanpassen. De ETSC pleit daarom voor de oprichting van een Europees agentschap dat ongevallen met dergelijke voertuigen consequent gaat onderzoeken.
(evb)