8 Verbazende weetjes over het geheugen en herinneringen

Hoe het geheugen werkt is zelfs voor gespecialiseerde wetenschappers nog niet helemaal duidelijk. Voor een leek is het helemaal moeilijk om te verklaren hoe het komt dat men zich bepaalde dingen zo gemakkelijk kan memoriseren en andere zaken zo moeilijk om te onthouden blijken.

Professor Robert Bjork van de universiteit van Los Angeles schreef daarom een boek dat in eenvoudige termen de werking van het geheugen probeert uit te leggen. Daaruit selecteerde de website Spring acht opmerkelijke weetjes.

1. Ons geheugen takelt niet af

Steeds meer onderzoek wijst erop dat het geheugen eigenlijk onbeperkt is. Wat er gebeurt als we zaken vergeten, is dat we die opgeslagen informatie niet meer kunnen terugvinden. Maar wat heeft men aan een brein dat alles onthoudt maar vergeet waar dat opgeslagen zit? Het volgende”¦

2. Vergeten helpt ons te leren Alles onthouden zou soms erg verwarrend zijn. Daarom heeft het brein een voorkeur voor de meest recente herinnering, die is immers meestal het belangrijkste. Vergeten is dus een manier om sneller bij die belangrijke herinneringen te kunnen, zoals de plek waar men de sleutels laatst hebt gelegd bijvoorbeeld, in plaats van waar ze vorige maand waren gelegd.

3. Het ophalen van herinneringen zorgt voor vertekening

Telkens een herinnering wordt opgehaald, zal men er zichzelf ook een context bij voorstellen. Men herinnert zich één feit misschien nog heel goed, maar de omstandigheden zullen veel vager in het geheugen zitten. Telkens men zichzelf dat ene feit herinnert zal men die omstandigheden dus zelf deels invullen, waardoor men zijn herinnering beetje bij beetje zal vertekenen.

4. Het geheugen is niet stabiel

Zoals punt vier bewijst is het geheugen dus niet erg stabiel. Dat lijkt echter nooit goed beseft te worden op het moment dat men iets proberen te onthouden. Men denkt altijd dat men de feiten wel letterlijk zal onthouden, wat dus zelden het geval is. Daarom onderschatten de meeste studenten de tijd die ze nodig hebben om iets van buiten te leren.

5. Zich gemakkelijk iets herinneren wil zeggen dat men weinig heeft geleerd

Hoe moeilijker het is om zichzelf iets te herinneren, hoe meer het brein gewerkt heeft aan het leggen van een pad naar de herinnering, met andere woorden hoe meer het geleerd heeft. Indien men zich zonder nadenken iets kan herinneren, heeft men het waarschijnlijk niet moeten leren onthouden.

6. Context is alles

Voor het toegankelijk maken van herinneringen via een leerproces is een een context nodig. Vandaar kan materie die men in een klaslokaal heeft geleerd, soms slechts moeilijk herinneren wanneer men zich in een totaal andere situatie bevindt.

7 Herladen versnelt het leerproces

De beste manier om uiteenlopende informatie te onthouden is niet zich de onderwerpen chronologisch in te studeren. Men zou daarentegen moeten afwisselen. Het blijkt immers dat door een constante wisseling en telkens andere informatie in het brein te laden, met de nodige herhaling, het geheugen beter in staat is de gegevens te onthouden.

8. Men kan leren leren

Soms denken mensen dat ze gewoon niet geschikt zijn om namen, data, telefoonnummers of andere categorieën gegevens te onthouden. Sommige van bovenstaande technieken – zoals het herladen of gebruik maken van verschillende contexten – kunnen echter de leercapaciteiten van ieder individu merkelijk verhogen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20