6 tips voor ‘killer’ openingszinnen in een sollicitatiebrief

Een openingszin kan een eerste kennismaking kraken of maken. Dat geldt ook bij solliciteren: een eerste goede zin in je motivatiebrief, doet je opvallen tussen de andere kandidaten en overtuigt de recruiter om verder te lezen. Het zet de deur van een bedrijf wagenwijd open … of doet ze net dichtslaan. Met deze tips ‘kom je zeker binnen’ met succes.

1. Uit je enthousiasme over het bedrijf

Vind je het bedrijf of de organisatie waarvoor je solliciteert oprecht interessant? Maak je veel gebruik van hun producten of diensten? Speel dat dan zeker uit. Wees hierbij zo concreet mogelijk, vertel hoe jouw persoonlijke band is met het bedrijf of met die organisatie. Echtheid loont! 

Voorbeeld
Je wil solliciteren bij een leuk koffiehuis in de buurt. Laat weten dat er geen betere plek is om te genieten van een heerlijk schuimige latte, jouw wekelijkse ritueel daar …

2. ‘Je hebt de groeten van … ‘ 

Laat het weten als jullie een gemeenschappelijke kennis zouden hebben. Werkt er een vriend(in) van je bij het bedrijf waarvoor je solliciteert? Of heeft een gezamenlijke kennis je die vacature doorgestuurd? Laat het dan weten in je intro, zo heb je misschien al een stapje voor. Als die kennis een goede reputatie heeft in het bedrijf uiteraard.

Voorbeeld
‘Uw medewerker Tom Dewilde stuurde mij deze vacature door omdat hij denkt dat mijn skills en ervaring hierop perfect aansluiten. Hij ziet mij helemaal passen binnen de organisatie.’

3. Vertel over een topprestatie

Zonder stoeferig over te komen, kan je uitpakken met iets waar je trots op bent in je huidige of vorige job. Heb je een goed resultaat geboekt? Heb je een geslaagd evenement georganiseerd of een mooi project gelanceerd? Laat dit op een fijne manier weten en je maakt indruk. 

Voorbeeld
‘Ik ben communicatiemedewerker bij een opleidingscentrum voor volwassenen. Ik ontwikkelde een compleet nieuwe huisstijl en gaf de infobrochure een opfrissing.’

4. Toon je passie voor het vak

Ben je echt gepassioneerd door het vak? Zorg dan dat die passie van het papier spat. Werkgevers zijn namelijk tuk op gedreven en gemotiveerde werknemers die plezier hebben in hun werk. Vertel zo concreet mogelijk waar die passie van jou vandaan komt. 

Voorbeeld
Heel wat radiomedewerkers speelden als kind al radiootje met micro en cassetterecorder. Wil je graag in een bloemenwinkel aan de slag? Vertel in geuren en kleuren over hoe je altijd zo geniet van een bos bloemen op tafel. Boekhouderambities? Laat weten dat je niet kan slapen zolang je geen 20 berekeningen op een dag hebt gemaakt op je rekenmachine.

5. Pas op met humor 

Een openingszin of -alinea met een knipoog kan werken, maar wees toch voorzichtig met humor op papier. Het kan er al snel over zijn. Laat voor de zekerheid je brief nalezen door iemand, zodat je weet of je grapje goed overkomt en door de beugel kan.

6. Hou rekening met de cultuur van een bedrijf 

Je kan nog zo’n leuke openingszin bedenken, toch is het belangrijk om stil te staan bij de bedrijfscultuur. Misschien past die goed gevonden opener toch beter niet voor dat bedrijf. En hoe formeel of informeel stel je je op? Bij een bank of advocatenkantoor kan je maar beter een formele toon aanslaan. Ken je de zaakvoerder of is het een kleine start-up? Dan kan je iets losser formuleren. Twijfel je? Hou het dan toch iets meer formeel.  

Lees ook: 6 tips voor online sollicitatiegesprekken
Lees ook: 5 tips om een job te vinden in coronatijden

(evb)

Meer
Lees meer...
Markten