Wereldwijd maken autoriteiten zich op voor een wetgeving rond vliegende taxi’s. Dat lijkt geen nutteloze inspanning, want volgens ramingen zouden tegen eind volgend decennium al meer dan een miljard vluchten met elektrisch aangedreven vliegende taxi’s zijn uitgevoerd. Dat blijkt uit een rapport van Boston Consulting Group. De wereldwijde sector van de vliegende taxi’s zou volgens de consulent een industrie met een waarde van meer dan 2 biljoen dollar uitbouwen.
Een aangepaste wetgeving moet echter een veilige organisatie van deze nieuwe vorm van luchtvaart kunnen garanderen.
Congestie
Er zijn volgens Boston Consulting Group weinig twijfels over de toekomst van de vliegende taxi. “De toenemende verkeerscongestie zal het vervoer aanzetten om alternatieven te zoeken,” aldus de consulent. “Elektrisch transport door de lucht is daarbij een logisch antwoord.”
“In onder meer Dubai, Los Angeles en Singapore zijn volgend jaar al tests met luchttaxi’s gepland. Binnen een periode van vier jaar zullen in een reeks grote steden over de hele wereld vliegende taxi’s operationeel zijn. Cruciaal daarbij is wel de uitbouw van een efficiënte regelgeving, die deze nieuwe transportactiviteit in goede banen moet helpen leiden.”
Onder meer Parijs bekijkt de mogelijkheden van de inzet van vliegende taxi’s. “Binnen een periode van vijf jaar zouden elektrische luchttaxi’s een onderdeel kunnen vormen van het netwerk van de Franse hoofdstad,” benadrukt Matthieu Dunant, hoofd innovatie bij de Régie Autonome des Transports Parisiens (Ratp), de organisator van het openbaar vervoer in Parijs.
Ratp werkt daarvoor samen met de Europese vliegtuigbouwer Airbus. De partners bekijken momenteel de haalbaarheid van een stedelijke luchtvaart in een bredere regio rond Parijs.
“Luchttaxi’s behoren niet langer tot de science-fiction,” werpt Guillaume Faury, chief executive van Airbus, op. “De sector heeft alle technische instrumenten ter beschikking om met vliegende taxi’s van start te gaan. Daarbij moet er wel voor gezorgd worden dat de technologie in het dagelijkse leven kan worden geïntegreerd zonder de veiligheid in het gedrang te brengen. Een veilige organisatie van de activiteiten is immers ook hier een absolute prioriteit.”
Autonoom
“Airbus werkt momenteel aan alle bouwstenen van deze nieuwe technologie,” aldus nog Faury. “Wellicht is een volledige oplossing binnen een periode van vijf jaar beschikbaar. Het huidige prototype lijkt op een mengeling tussen een helikopter en een klein vliegtuig.”
“Belangrijk is echter de elektrische aandrijving. De vliegende taxi kan daarmee een milieuvriendelijk stadsverkeer garanderen. De sector zal ook een nieuw type van reiservaring aanbieden. De verplaatsingen gebeuren immers op een lagere hoogte dan met traditionele vliegtuigen. De luchttaxi zal dan ook een nieuwe manier zijn om de stad te verkennen.”
Er zijn momenteel minstens twintig projecten met luchttaxi’s in voorbereiding. Wereldwijd zouden zelfs mogelijk honderdzeventig bedrijven bij de ontwikkeling van vliegende auto’s zijn betrokken. Voorlopig heeft echter nog geen enkele grote agglomeratie tot zijn stedelijk luchtruim toegelaten.
“Een vliegende taxi zal alleen realiteit kunnen worden wanneer een technologie wordt ontwikkeld waardoor catastrofale defecten of ongevallen kunnen worden uitgesloten,” benadrukt auteur Levi Tillemann in zijn boek ‘The Great Race: The Global Quest For The Car Of The Future’.
In eerste instantie zouden dan ook menselijke piloten voor de besturing instaan. In een volgende fase zou op autonome toestellen kunnen worden overgeschakeld.