Singapore start tests met zelfvliegende en superveilige luchttaxi

Singapore wil nog dit jaar tests met vliegende taxi’s starten. Daarover heeft de Civil Aviation Authority of Singapore (Caas) een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Duitse luchtvaartonderneming Volocopter. In eerste instantie zijn proefvluchten boven de zee voorzien, maar vanaf het derde kwartaal dit jaar zouden ook vluchten boven het vasteland volgen.

Volocopter ziet voor de zogenaamde airtaxi heel wat opportuniteiten. Anderhalf jaar geleden voerde de Duitse onderneming in Dubai, in samenwerking met de lokale autoriteiten, ook al een aantal proefvluchten uit.

Betaalbaarheid

“Een airtaxi kan verschillende taken uitvoeren,” zegt Florian Reuter, chief executive van Volocopter. “In eerste instantie kan de Volocopter personenvervoer over afstanden tot dertig kilometer voor zijn rekening nemen. De airtaxi biedt bovendien ook mogelijkheden voor toeristische vluchten.”

“Daarnaast zijn er echter ook industriële mogelijkheden. De toestellen zouden immers kunnen worden ingeschakeld voor de begeleiding van schepen. Ook in de bouwsector en de landbouw zal de Volocopter nuttige diensten kunnen bewijzen.”

“Wij verwachten dat de airtaxi binnen een periode van vijf tot tien jaar even betaalbaar zal zijn als andere vervoermiddelen uit de deeleconomie,” benadrukt Reuter. “De Volocopter zal in ieder geval veel goedkoper zijn dan de traditionele helicopters. De airtaxi zal dan ook niet louter toegankelijk zijn voor de hogere inkomenscategorieën.”

De Volocopter kan op verschillende manieren worden gevlogen. Het is mogelijk om een piloot aan boord de besturing voor zijn rekening te laten nemen. De airtaxi kan echter ook met afstandsbediening vanop de grond worden gestuurd. “In eerste instantie zal de Volocopter echter uitsluitend alleen bemande vluchten uitvoeren,” aldus Reuter.

Intelligente mobiliteit

“Onze airtaxi heeft nochtans een bijzonder hoge veiligheidsnorm,” aldus de chief executive van de Duitse fabrikant. “Ook indien een van de cruciale besturingscomponenten uitvalt, zal de Volocopter zijn missie nog altijd kunnen uitvoeren en op zijn bestemming aan te komen. Het toestel is immers ontwikkeld met aandrijfsystemen die compleet onafhankelijk van elkaar werken.”

“Toch voorzien we in eerste instantie uitsluitend vluchten met een piloot,” benadrukt Reuter. “Dat is wellicht cruciaal om het vertrouwen van de consumenten te winnen en de goedkeuring van de overheden te krijgen. Om deze toestellen in steden over de hele wereld te kunnen inzetten, moet de airtaxi even veilig zijn als commerciële vliegtuigen.”

Reuter voert daarbij aan dat helikopters bijzonder nuttig kunnen, maar omwille van diverse problemen – zoals veiligheid en geluidsoverlast – slechts zelden worden ingezet. Aan die bekommernissen kan de Volocopter volgens hem echter een perfect antwoord geven.

De airtaxi van Volocopter zou een maximale lading van ongeveer 450 kilogram kunnen vervoeren. Het toestel heeft een maximum snelheid van ongeveer 100 kilometer per uur. Met een kruissnelheid van vijftig kilometer per uur heeft de Volocopter een bereik van ongeveer een half uur.

Volgens Tan Chun Wei, innovatie-specialist bij de Caas, past de Volocopter perfect in de ambities van Singapore om een netwerk van intelligente mobiliteit uit te bouwen.

Meer