Een Londense distributeur van vliegtuigonderdelen heeft gedurende een lange periode inferieure componenten aan producenten van vliegtuigmotoren verkocht. De wisselstukken werden vergezeld van valse documentatie.
Zwendel met namaak-vliegtuigonderdelen houdt luchtvaart in zijn greep

Waarom is dit belangrijk?
Handel in namaak is een van de meest winstgevende sectoren wereldwijd. De markt voor nagemaakte en illegaal gekopieerde goederen was in 2022 goed voor een omzet van 3 miljard dollar, drie keer zoveel als in 2013. Maar wanneer namaak ook de vliegtuigindustrie - de veiligste transportsector ter wereld - binnendringt, gaan overal alarmbellen af.In het nieuws: Alle grote luchtvaartmaatschappijen in de VS, maar ook een aantal andere, hebben ontdekt dat er vervalste motoronderdelen in hun vliegtuigen zijn geïnstalleerd, schrijft het persbureau Bloomberg.
- De firma AOG Technics, opgericht in Londen door amateurondernemer en DJ Jose Alejandro Zamora Yrala, zou de bron van de zwendel zijn.
- Leveranciers van de meest gangbare vliegtuigmotoren ter wereld werden jarenlang voorzien van vervalste componenten zoals turbinebladen.
- Cruciaal voor het succes van AOG, was dat ook de veiligheidsdocumenten moesten worden vervalst.
- Het was bij TAP Air Portugal dat de eerste discrepantie ontdekt werd, toen een vervangend onderdeel tekenen van slijtage vertoonde. Ondanks dat het volgens de documenten pas was vervangen.
- Ook Safran en General Electric, twee producenten van motorwisselstukken, stelden vast dat documentatie werd vervalst.
Grote vragen in de industrie
Zoom in: Deze componenten hebben gelukkig niet geleid tot vliegincidenten, maar…
- Hoewel er geen vliegnoodsituaties zijn gemeld, wijst deze fraude op een risicovolle lacune in het systeem dat vliegen tot de veiligste vorm van transport heeft gemaakt.
- Het gemak waarmee veiligheidsprotocollen werden geschonden, doet grote vragen rijzen in de industrie.
- Er zijn al minimaal 126 getroffen motoren geïdentificeerd, terwijl luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven hun voorraden nog steeds aan het controleren zijn.
- De vervangingskosten van de vervalste onderdelen kunnen oplopen tot 300.000 dollar per motor. Dat bovenop de verloren inkomsten door het aan de grond houden van de getroffen vliegtuigen.
- De luchtvaartindustrie is vooral kwetsbaar voor dergelijke fraude in een tijd van tekorten aan onderdelen en arbeidskrachten, na de Covid-19-pandemie.
AOG: Een postbus en stockfoto’s
Zoom out: Hoe kon één distributeur een hele sector misleiden? AOG vervalste handtekeningen en fabriceerde meer dan 90 veiligheidscertificaten om gebruikte componenten als nieuw te verkopen. Een door de Federal Aviation Administration (FAA) erkend kwaliteitsborgingsbedrijf heeft het bedrijf zelfs geaccrediteerd.
- Grote spelers in de industrie dringen nu aan op meer toezicht en regulering om dergelijke fraude in de toekomst te voorkomen en de veiligheid van de luchtvaart te waarborgen.
Zamora Yrala’s kaartenhuis staat ondertussen op instorten: het bedrijfsadres van AOG was niet meer dan een gehuurde postbus. Ook de inmiddels verwijderde LinkedIn-profielen van “AOG leidinggevenden” werden naar verluidt gemaakt met stockfoto’s.
(ns)