Markten:
Markten inladen...

WOENSDAG 12 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Zuckerberg belooft om meer inspanningen te leveren tegen haatberichten op Facebook

Logo Business AM
Tech

07/07/2020 | Willem De Maeseneer | 3 min leestijd

Mark Zuckerberg - Facebook Live.

Facebook beloofde dinsdag meer inspanningen te leveren tegen giftige en haatdragende inhoud. De laatste weken kreeg het bedrijf te maken met een boycot van adverteerders wegens teveel haatberichten op het online platform. Ook op dinsdag ontmoetten de toplui van het eerste sociale netwerk ter wereld de burgerrechtenorganisaties die achter de Stop Hate for Profit-boycot zitten. 

Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van Facebook, wordt geflankeerd door zijn nummer twee Sheryl Sandberg tijdens de langverwachte teleconferentie met de belangrijkste organisatoren van #StopHateForProfit.

Prominente adverteerders 

Dat is een samenwerking tussen allerlei burgerrechtenorganisaties, die erin geslaagd is om meer dan 900 bedrijven te overtuigen geen advertenties te kopen, de belangrijkste bron van inkomsten van de social netwerksite. 

Adidas, Puma, Levis, Coca-Cola, Starbucks, Ford, Unilever (Lipton, Magnum, Dove, enz.) …: meer dan 900 bedrijven hebben hun aankopen van advertenties op het sociale netwerk opgeschort. Nochtans telt het medium nog steeds meer dan 1,73 miljard gebruikers dagelijks. 

De beweging is een paar weken geleden gelanceerd door de NAACP, de belangrijkste organisatie voor de verdediging van de burgerrechten van Afro-Amerikanen, evenals de Anti-Defamation League, die antisemitisme bestrijdt. Dat gebeurde uiteraard tegen in de context van de massale  demonstraties tegen racisme en politiegeweld in de Verenigde Staten. Ze eisen dat Facebook meer inspanningen levert om inhoud te verwijderen die racisme, discriminatie en haat bevordert.

Wijziging aan het beleid

Sandberg zei dat het sociale netwerk voorbereidingen treft om wijzigingen in het publicatiebeleid aan te kondigen. Die beslissing kwam er volgens Sandberg na besprekingen met burgerrechtenactivisten, maar ook op basis van een interne audit.

‘We brengen wijzigingen aan, niet om financiële redenen of onder druk van reclamebedrijven, maar omdat het juist is om te doen’, zei ze. Ze voegde eraan toe dat Facebook er al jaren naar streeft om de aanwezigheid van haatdragende publicaties op het netwerk verminderen. 

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks