Het Amerikaanse mobiliteitsbedrijf Waymo, dochter van Google-moeder Alphabet en ontwikkelaar van zelfrijdende autotechnologie, haalde 2,25 miljard dollar op. De operatie verliep voor de eerste keer met externe investeerders.
De partners zullen het bedrijf volgens Ruth Porat, financieel directeur van Alphabet, helpen om concrete doelstelling voor de toekomst te stellen en een commerciële lancering voor te bereiden. Waymo verwacht dat het nog meer externe investeerders kan aantrekken.
Onafhankelijkheid
Waymo ging elf jaar geleden van start binnen Google. In eerste instantie was het een bescheiden project, maar ondertussen wordt Waymo bestempeld als marktleider in de ontwikkeling van zelfrijdende technologie. Experts wijzen er echter op dat er nog een lange weg zal moeten worden afgelegd vooraleer uit de technologie een praktische en commerciële activiteit kan groeien.
CEO John Krafcik zegt dat hij er altijd rekening mee gehouden heeft dat er ooit externe partners hun intrede zouden maken in het bedrijf. Hij maakt gewag van een normale evolutie, die mogelijk op termijn tot een grotere afhankelijkheid voor Waymo zou kunnen leiden.
Discipline
Krafcik wijst er echter op dat ook Alphabet in Waymo blijft investeren. Bij de recente kapitaalronde kreeg Alphabet onder meer het gezelschap van partijen waarmee Waymo al langer samenwerkt. Onderdelenleverancier Magna International en dealerketen AutoNation stapten meer in het kapitaal.
Daarnaast trok het mobiliteitsbedrijf ook de investeerders Canada Pension Plan Investment Board, Silver Lake, Andreessen Horowitz en Mubadala Investment aan.
‘Extra stemmen aan de bestuurstafel verstrakken de discipline,’ vindt Porat. ‘Daardoor kan meer aandacht gaan naar concrete cijfers en mijlpalen.’
In september vorig jaar had de zakenbank Morgan Stanley aan Waymo een waardering van 105 miljard dollar gekoppeld. Eerder was er nog sprake van 175 miljard dollar. Morgan Stanley wees er echter op dat de commercialisering van zelfrijdende voertuigen en technologie langer aansleept dan verwacht.
Waymo werkt voor de verdere uitbouw van zijn technologie al langer samen met onder meer Lyft, Fiat Chrysler Automobiles en Jaguar Land Rover. ‘De onderneming overweegt ook partnerschappen met andere autofabrikanten en transportdiensten in verschillende markten buiten Noord-Amerika,’ zei Krafcik nog.
Verdere details over die plannen gaf hij echter niet mee.