Een van de nieuwe slagzinnen waarmee techbedrijf Meta zich wil profileren, luidt: “Meta, Metamates, me”. Die leuze geeft ook direct de volgorde van prioriteiten aan voor de belangen van Meta-werknemers.
Werknemers van Meta, het bedrijf boven Facebook, Instagram en WhatsApp, hebben van hun baas, Mark Zuckerberg, een nieuwe naam gekregen. Zij mogen elkaar vanaf nu Metamates noemen. Dat hallucinante nieuws werd dinsdag bevestigd door de Washington Post.
Zuckerberg zou tijdens een virtuele bijeenkomst met alle medewerkers van zijn bedrijf een reeks nieuwe bedrijfswaarden hebben afgekondigd. Daarbij werd onder andere de slagzin “Meta, Metamates, me” in de verf gezet. Dat zou volgens insiders een indicatie zijn van hoe de rangorde van persoonlijke belangen van werknemers opweegt tegenover die van hun collega’s en het algemene welzijn van het bedrijf.
Silicon Valley-prietpraat uit een parodiefilm
Andere voortaan belangrijke slogans waar Zuckerberg mee op de proppen kwam: “move fast”, ofwel “beweeg snel”, werd uitgebreid naar “move fast together”. “Be bold”, ofwel “wees moedig” werd veranderd naar “build awesome things”; “bouw geweldige dingen”. De toplaag van Meta wil vanaf nu ook dat “Metamates” zich toespitsen op “de impact van zaken op lange termijn” en dat ze “open” staan om “in de toekomst te leven”. Ten slotte werd er onderstreept dat de werknemers van Meta zichzelf niet “dood mogen plezieren” door te ontvankelijk te zijn voor andere collega’s.
Heel wat Silicon Valley-prietpraat dus dat je zou verwachten in een parodiefilm van de Amerikaanse techwereld. Volgens Andrew Bosworth, die weldra zal dienen als CTO van Meta, komt de vreemde slogan van Marine-gezegde “Ship, shipmates, self”. De notie van het schip te vrijwaren voor je jezelf redt van de verdrinkingsdood past natuurlijk wel bij het koersverloop van het bedrijf van de afgelopen dagen.
Meta wil zijn onflatterende geschiedenis begraven
Ondertussen blijven critici Meta genadeloos beschuldigen van pogingen om zijn onflatterende geschiedenis te begraven met hippe “buzzwords” en een naamsverandering (van Facebook naar Meta). Hierbij nemen vooral actoren van Web3 het techbedrijf kwalijk dat ze de ontluikende technologie achter het metaverse zo agressief voor zichzelf opeisen.
Mark Zuckerberg plaatste ondertussen zijn eigen uitleg voor de nieuwe bedrijfswaarden van Meta op zijn Facebook-pagina. Volgens de techmiljardair is het nieuwe Metamate-vocabularium een onderdeel van een nieuwe collectieve verantwoordelijkheid om collectief succes te bereiken.
(lp)