De jaarcijfers van Zalando bevestigen wat almaar duidelijker wordt: de jaren van ongebreidelde groei zijn voorbij voor de Europese e-commercebedrijven. Maar de Duitse webwinkel presenteert wel een plan om weer met groei aan te knopen.
In het nieuws: De omzet van Zalando komt in 2023 uit op 10,1 miljard euro, of bijna 2 procent minder dan een jaar eerder.
- De omzetdaling staat in contrast met de waanzinnige groei tussen 2018 en 2022, een periode waarin Zalando’s omzet verdubbelde.
- Ook veelzeggend: Het aantal actieve klanten is in een jaar tijd met 3,3 procent gezakt, tot 49,6 miljoen klanten.
- De winstgevendheid van de webwinkel daarentegen zit wel fors in de lift.
Wat er aan de hand is: De piek in e-commerce tijdens de coronajaren is weer weggevlakt, omdat de consument de weg naar de fysieke winkel lijkt teruggevonden te hebben. Ook koopkrachtzorgen bij veel potentiële klanten kunnen een rol spelen.
“Nieuw tijdperk”
Op de beurs: Het aandeel Zalando sprong 13 à 15 procent hoger na het jaarrapport. Dat heeft te maken met de sterke winstmarge, maar ook met de vooruitzichten van het management, dat een plan voorstelde om weer te groeien. De ambitie: een omzetgroei van 5 à 10 procent per jaar in de komende jaren.
Wat nieuw is: Na sprong van een retailer naar een multimerkenplatform in 2019, zegt Zalando dat de tijd nu rijp is voor een nieuwe sprong: van platform naar “ecosysteem”:
- Daarbij worden zowel de relaties met de consumenten (B2C, of business-to-consumer) als met de merken-partners (B2B, of business-to-business) “verdiept”.
- De webwinkel wil zo zijn grootste troef nog beter uitspelen: zijn pan-Europese schaalgrootte met bijna 50 miljoen klanten.

Concreet:
- Het aanbod wordt uitgebreid van mode naar lifestyle in de brede zin, met op korte termijn een grote focus op sport, gezien deze zomer het EK voetbal en de Olympische Spelen op de agenda staan.
- De categorieën Sport en Kids & Family worden onderscheidende proposities.
- Er komen meer gepersonaliseerde diensten, in dezelfde filosofie als de bestaande maatadviestool, aangedreven door computer vision en artificiële intelligentie.
- Zalando wil zijn app ook uitbreiden met modeverhalen en nieuwsartikels die niet rechtstreeks aankoopgericht zijn. De marketeers zwaaien met de volgende cijfers: 86 procent van de klanten zoekt tijdens het online shoppen naar “inspiratie”. Bij de Gen Z-jongeren stijgt dat zelfs naar 96 procent, hoofdzakelijk via social media.
- In de B2B-markt stelt Zalando zijn logistieke systemen, software en servicemogelijkheden open voor merken en retailers, zelfs buiten het Zalando-platform.

👉 Samengevat: Volgens de co-CEO’s Robert Gentz en David Schneider komt hun ecosysteem-strategie neer op een dubbele uitbreiding: “We bedienen onze klanten buiten de sfeer van transacties, en onze partners buiten ons platform.”