Zakenreizen belangrijke impuls voor productie duurzame vliegtuigbrandstof

Een groeiend aantal bedrijven beslist om duurzame vliegtuigbrandstoffen in bulk aan te kopen. Met die maatregel kunnen de ondernemingen hun ecologische voetafdruk verkleinen, terwijl tegelijkertijd een stimulans wordt gecreëerd om voor de luchtvaart grotere volumes duurzame kerosine te produceren. Hierdoor krijgen ook de luchtvaartmaatschappijen betere kansen om hun emissiedoelstellingen te halen. Dat meldt het persbureau Reuters.

Waarom is dit belangrijk?

Luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus en brandstofproducenten bieden zakelijke klanten de mogelijkheid aan om duurzame vliegtuigbrandstoffen te kopen die niet aan individuele vluchten zijn gekoppeld. Dat levert de deelnemende bedrijven emissiekredieten op om een deel van hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Een gelijkaardig systeem wordt ook al in de sector van de hernieuwbare elektriciteit gehanteerd.

Extra route naar duurzame luchtvaart: “Dit systeem biedt een grotere flexibiliteit om de luchtvaart duurzamer te maken”, verduidelijken de initiatiefnemers.

  • Duurzame kerosine, die geproduceerd wordt op basis van grondstoffen zoals gebruikte bakolie, is immers relatief schaars.
  • Het product biedt de mogelijkheid om de uitstoot van vliegtuigen met 80 procent te verminderen in vergelijking met conventionele brandstoffen, maar is wereldwijd slechts op een beperkt aantal luchthavens beschikbaar.
  • Onder meer Qantas Airways kondigde recent voor de aankoop van duurzame kerosine een samenwerkingsakkoord met een consortium van vijf bedrijven – waaronder Boston Consulting Group en Australia Post – aan.
    • Deze ondernemingen betalen een premie om hun uitstoot te verminderen door een bijdrage te leveren in de kosten van de luchtvaartmaatschappij voor de aankoop van duurzame kerosine die door British Petroleum (BP) op de luchthaven Heathrow in Londen wordt geleverd.
    • De betrokken bedrijven krijgen door hun bijdrage recht op emissiekredieten, die voor een brede reeks andere activiteiten kunnen worden gebruikt.
  • Naarmate meer bedrijven zich bij dergelijke programma’s aansluiten, zal volgens Qantas sneller een grootschalige productie van duurzame kerosine kunnen worden vastgesteld.
  • Een groeiend aantal luchtvaartmaatschappijen – waaronder United, Lufthansa, Cathay Pacific Airways, Air France-KLM en ANA Holdings – hebben inmiddels soortgelijke programma’s opgezet.

Stimulans

Stimulans voor productie duurzame kerosine: De aankoop van duurzame brandstof is duurder dan investeringen in uitstootcompensaties, maar experts beklemtonen dat de initiatieven een belangrijke bijdrage kunnen leveren, naast het overstappen op videoconferenties en milieuvriendelijker alternatieven zoals de trein, om de emissies van verplaatsingen te beperken.

  • Het voorbije jaar bestond slechts 0,5 procent van de wereldwijd verbruikte brandstof uit duurzame kerosine, maar vele luchtvaartmaatschappijen streven ernaar om dit aandeel tegen eind dit decennium tot 10 procent op te voeren.
  • De luchtvaart wil midden deze eeuw klimaatneutraal opereren. Daarvoor moet het aandeel van duurzame kerosine in het totale brandstofverbruik tot 65 procent worden opgevoerd.
  • “De belangstelling van het bedrijfsleven kan een belangrijke impuls betekenen voor de schaalvergroting van de productie van duurzame brandstoffen”, beklemtoont Denise Auclair, analist zakenreizen bij de ecologische denktank Transport & Environment.

Beperkt aantal

Slechts een beperkt aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder Finnair en SAS Airlines, bieden ook particuliere klanten, zoals vakantiegangers, de mogelijkheid om een toeslag voor duurzame vliegtuigbrandstof te betalen en daarmee de emissie van hun vlucht te verminderen.

(lb)

Meer