Zaak Bpost: uitgevers in lastig parket na nieuwe onthullingen

Zaak Bpost: uitgevers in lastig parket na nieuwe onthullingen
Getty Images

In de zaak rond marktvervalsing door Bpost rond het krantenbedelingscontract waren de ongeoorloofde contacten tussen Bpost en de uitgevers DPG Media en Mediahuis eind 2021 nog intenser dan gedacht. Dat blijkt uit nieuwe onthullingen afgelopen weekend door VRT NWS.

Waar het om draait: Eind 2021 speelden Bpost en de uitgevers onder een hoedje, zodat Bpost het nieuwe vijfjarige krantenbedelingscontract, waar honderden miljoenen euro’s mee gemoeid zijn, zou binnenhalen. DPG Media en Mediahuis verschoven krantenvolumes van BPost naar zijn rivaal PPP, waarna die persdistributeur zich zou terugtrekken uit de tender om de lucratieve overheidsopdracht en Bpost helemaal vrij spel had. De onfrisse zaak kwam in het najaar van 2022 aan het licht na een interne audit en leidde tot het ontslag van CEO Dirk Tirez en twee directeurs, Nicolas Meire en Tom Vermeirsch.

Het nieuws: De nieuwe onthullingen bevestigen dat Bpost eind 2021 wel heel erg nauwgezet door de uitgevers op de hoogte gehouden werd over hun besprekingen met PPP. Daardoor had Bpost toegang tot confidentiële informatie tussen de uitgevers en zijn rechtstreekse concurrent, die een zogeheten tripartite-akkoord (PPP, DPG Media en Mediahuis) aan het sluiten waren.

  • In november 2021 krijgt Bpost bijvoorbeeld een overzicht doorgestuurd van afspraken tussen de uitgeverijen en PPP over de bezorging van 70.000 kranten die PPP zal overnemen van Bpost. Die werden via WhatsApp door een medewerker van DPG Media doorgestuurd naar een directeur van Bpost.
  • Daarmee werd de geheimhoudingsclausule die in het tripartite-akkoord staat, flagrant met de voeten getreden.
  • Ook was er in die periode een “wandelmeeting” tussen een Bpost-directeur en de financieel directeur van DPG Media, waarbij die laatste die deal met PPP bevestigde.
  • PPP reageert bij VRT NWS op de nieuwe details. “Dat is strikt vertrouwelijke informatie. Wij betreuren het feit dat een van onze klanten dat doorstuurt naar onze directe concurrent. Dat is niet acceptabel”, zegt PPP-topman Michel d’Alessandro.

Machinaties rond de opzegbrief

Nog meer bedenkelijke details: Eerder raakte al bekend dat Nicolas Meire de uitgevers persoonlijk hielp bij het opstellen van hun opzegbrief voor Bpost, over die verschuiving van de krantenvolumes. De toenmalige Bpost-directeur schreef dus in zekere zin mee aan een brief naar zichzelf en zijn collega’s.

  • DPG Media vroeg op 18 januari 2022 of Bpost nog bedenkingen heeft bij die officiële brief, zo onthult VRT NWS.
  • “Graag ok en/of opmerkingen”, stuurt de medewerker van DPG Media aan een Bpost-directeur. Die laat weten dat het bericht wel wat steviger geformuleerd mag worden. Dat DPG Media “overweegt” om de krantenvolumes te verschuiven, wordt beter geformuleerd als “heeft de beslissing genomen om van operator te veranderen”.

De bottom line: De nieuwe informatie versterkt het vermoeden van collusie tussen Bpost, DPG Media, Mediahuis, en mogelijk PPP, om de toewijzing van het krantencontract te manipuleren. Het is aan de concurrentiewaakhond BMA, die een onderzoek voert naar de zaak, om de verantwoordelijkheden aan te wijzen. (as)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.