YouTube voert strijd tegen adblockers verder op

YouTube blijft steeds strenger optreden tegen mensen die hun reclame proberen te omzeilen met het gebruik van adblockers. Meer en meer gebruikers melden namelijk dat ze geen video’s meer kunnen bekijken op YouTube als er een adblocker actief is.

Hoewel YouTube nog steeds gratis is voor wie dat wil, is de website al lang niet meer advertentievrij. Voor, en soms ook halverwege, video’s moet je namelijk zo goed als altijd één of meerdere reclamespotjes bekijken. Om dat te verhelpen, installeren veel mensen een add-on van een adblocker. Tot voor kort werkte dat vrij goed, maar sinds een jaar heeft YouTube de oorlog verklaard aan die adblockers.

Video naar einde en geen geluid

Die strijd lijkt nu nog verder opgedreven. Op Reddit en het sociale medium X melden steeds meer mensen namelijk problemen met een adblocker op YouTube.

  • Sommige gebruikers laten weten dat video’s bij hen ineens helemaal naar het einde springen. Bij anderen is er dan weer geen geluid te horen. Zelfs als ze het geluid daarna opnieuw aanzetten, verspringt de volumebalk meteen weer helemaal naar beneden.
  • Gebruikers die de adblocker op YouTube uitschakelen, kunnen ineens wel normaal video’s bekijken, met reclame.

YouTube

Vorige maand kwam YouTube zelf met een update over hun strijd tegen adblockers. “We versterken onze handhaving op apps van derden die de Servicevoorwaarden van YouTube schenden. Het gaat met name om apps die advertenties blokkeren. Kijkers die deze apps van derden gebruiken, kunnen bufferproblemen ondervinden of de foutmelding ‘De volgende inhoud is niet beschikbaar in deze app’ wanneer u een video probeert te bekijken”, klonk het toen.

  • Gebruikers kregen de afgelopen tijd ook steeds meer meldingen te zien over de betalende versie YouTube Premium. Door het onmogelijk te maken om advertenties te skippen, probeert de site meer klanten te overtuigen om te betalen voor hun diensten.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.