Het videoplatform YouTube heeft artiesten, songwriters en andere rechthebbenden de voorbije twaalf maanden ruim 4 miljard dollar uitbetaald. Dat heeft Lyor Cohen, hoofd van de muziekdivisie van YouTube, gemeld. Het geld was afkomstig van zowel reclame als betalende abonnementen.
Eerder had rivaal Spotify bekendgemaakt het voorbije jaar aan de muziekindustrie ruim 5 miljard dollar te hebben uitbetaald.
User-generated
Cohen verklaarde dat YouTube, eigendom van het Amerikaanse technologieconcern Alphabet, de ambitie heeft om de belangrijkste inkomstenbron van de wereldwijde muziekindustrie te worden. Voorlopig moet het platform die titel aan concurrent Spotify laten.
Cohen voegde eraan toe dat bij YouTube tijdens de eerste drie maanden van dit jaar, meer betalende leden hebben aangesloten dan ooit eerder in zijn geschiedenis.
Twee jaar geleden betaalde YouTube aan de muziekindustrie een bedrag van ruim 3 miljard dollar. Dat kwam overeen met 20 procent van de jaarlijkse omzet die het platform met reclameboodschappen realiseert.
Het voorbije jaar genereerde YouTube – voor al zijn video’s, inclusief muziek – uit reclame een inkomen van 19,78 miljard dollar. Dit betekent dat het platform de voorbije twaalf maanden opnieuw 20 procent van zijn inkomsten uit reclame aan de muziekindustrie heeft uitbetaald.
‘De inkomsten kwamen zowel uit officiële content van de muziekindustrie als uit materiaal dat door de gebruikers zelf was gegenereerd’, verduidelijkt Cohen. ‘Ongeveer 30 procent van alle betalingen kon aan user-generated content worden gelinkt.’
‘Dit materiaal geniet op YouTube al langere tijd een aanzienlijke populariteit. Daardoor konden artiesten hun publiek verder uitbreiden en hun muziek over de hele wereld distribueren. Diezelfde content is nu echter ook een toenemende bron van inkomsten geworden.’
Blackpink
Cohen voegde er verder aan toe dat YouTube ook met verschillende aanverwante producten – zoals ticketing, merchandising of virtuele elementen – blijft innoveren. Hij verwees daarbij onder meer naar het virtuele concert van de Zuid-Koreaanse meidengroep Blackpink eind januari dit jaar.
‘Dat evenement lokte ongeveer 280.000 fans uit 81 landen’, verduidelijkte hij. ‘Een basisticket kostte 29,99 dollar. Voor toegang tot content achter de schermen moest 10 dollar extra worden betaald.’
‘Indien alle fans voor het basisticket zouden hebben gekozen, zou de groep met het evenement dan ook minstens 8,4 miljoen dollar hebben verdiend. Bovendien leverde de show het officiële platform van Blackpink nog eens 2,7 miljoen nieuwe leden op.’
Alphabet meldde eerder dat YouTube tijdens de eerste drie maanden van dit jaar meer dan 6 miljard dollar inkomsten uit reclame had gegenereerd. Dat cijfer lag 49 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Indien die groei zich ook de volgend drie kwartalen zal doortrekken, zal het platform dit jaar met een omzet van ruim 29 miljard dollar kunnen afsluiten.
In januari vorig jaar had YouTube bekendgemaakt dat ze sinds de opstart al 12 miljard dollar aan muziekrechten hebben betaald. Met de betalingen van de voorbije twaalf maanden is dat bedrag intussen al tot ongeveer 16 miljard dollar opgelopen.
(adl)