YouTube betaalt jaarlijks 10 miljard dollar uit aan contentleveranciers

Het videoplatform YouTube, eigendom van Google, heeft de voorbije drie jaar aan producenten van content meer dan 30 miljard dollar vergoedingen uitbetaald. Dat heeft Neal Mohan, directeur productie bij YouTube, gezegd. Hij voegt eraan toe dat het partnerprogramma van het platform inmiddels maandelijks meer dan twee miljoen actieve videoproducenten telt.

Met die cijfers wil YouTube zijn status als ruggengraat van de brede online productie-economie beklemtonen. YouTube is met 23 miljard maandelijkse bezoeken ook de op één na meest bezochte website van de wereld.

Gebrek aan regelgeving

Sociale mediabedrijven hebben de voorbije jaren veel middelen en geld aan online producenten overgemaakt. Neal Mohan zegt dat YouTube de nodige initiatieven heeft genomen om een verdere groei te garanderen.

Bijna vijftien jaar geleden besliste YouTube een deel van zijn inkomsten uit reclame te delen met de producenten die de content voor het platform aanleverden. Dat mondde echter uiteindelijk uit in een systeem met een sterk gebrek aan regelgeving.

Die structuur dreigde echter in te storten toen adverteerders enkele jaren geleden tot een boycot van YouTube beslisten omdat hun reclames op het platform verschenen bij content die ze ongepast vonden.

YouTube schroefde daarop de activiteit sterk terug en legde zich vooral toe op kanalen die voldoende kijkers verzamelden en aan de gestelde richtlijnen voldeden. Nu is er sprake van een nieuwe groei, hoewel het niveau van voorheen nog niet opnieuw is bereikt. YouTube stelde in dat verband dat het aantal nieuwe kanalen in het partnerprogramma het voorbije jaar een verdubbeling heeft gekend.

De hoeveelheid ongepaste inhoud die op YouTube wordt bekeken, zou nu tussen de 0,16 procent en 0,18 procent liggen. Hieruit moet blijken dat YouTube zijn algoritmes heeft verfijnd en ook op een meer agressieve manier optreedt om aanstootgevende content te verwijderen. Maar Neal Mohan waarschuwt dat het werk nooit af is. “Ik heb geleerd dat er altijd wel weer een nieuwe vector van verkeerde informatie opduikt”, benadrukt hij.

Miljonairs

“Grote rivalen als Facebook, TikTok en Spotify hebben allemaal geprobeerd om producenten met allerlei betalingen en andere voordelen en aanbiedingen bij YouTube weg te lokken”, betoogt het magazine Advertising Age. “Tot nu toe kon daarbij echter geen significante vooruitgang worden gemeld. Facebook heeft nu zelfs beloofd om gedurende ten minste anderhalf jaar geen commissies te zullen aanrekenen. Dat is een poging om de eigen groei sterker te stimuleren.”

YouTube neemt meestal een commissie van 45 procent op de verkoop van advertenties bij de geproduceerde video’s. Er zijn volgens Mohan ook geen plannen om daarin verandering te brengen. “Wanneer we met de producenten praten, gaat het altijd om het vergroten van het totale pakket”, oppert hij. “Een aandeel in een pakket van 10 dollar is altijd beter dan een aandeel in 1 dollar.”

De samenwerking met YouTube heeft inmiddels al verscheidene miljonairs – zoals Jenna Marbles, JuegaGerman, RezendeEvil en Mr. Beast – opgeleverd.

YouTube verdedigt zich ook agressief tegen bedreigingen van potentiële concurrenten. Recent nog richtte het platform zijn pijlen op TikTok, dat zich in korte videoclips specialiseert. Om zijn eigen markt te beschermen lanceerde YouTube immers prompt een fonds met een budget van 100 miljoen dollar voor de beloning van partners die virale inhoud maken op zijn eigen platform – YouTube Shorts – voor korte video’s.

(jvdh)

Meer