Key takeaways
- Xiaomi overtrof de verwachtingen van analisten met een omzetstijging van 30,5 procent op jaarbasis in het tweede kwartaal tot 16,16 miljard dollar (13,9 miljard euro).
- Het Chinese techbedrijf heeft de omzetstijging voornamelijk te danken aan een sterke verkoop van smartphones in Zuidoost-Azië.
- Voorts heeft Xiaomi in het tweede kwartaal 81.302 elektrische voertuigen geleverd. Het bedrijf heeft intussen ook een nieuw model, de YU7, op de markt gebracht.
Xiaomi heeft een aanzienlijke omzetstijging in het tweede kwartaal gemeld, dankzij de sterke verkoop van smartphones, met name in Zuidoost-Azië. De omzet van het bedrijf bedroeg 116 miljard yuan (13,9 miljard euro) en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten. De omzet ligt daarmee 30,5 procent hoger in vergelijking met een jaar eerder.
Toename verkoop elektrische wagens
Xiaomi rapporteerde ook een sterke winstgevendheid, met een aangepaste nettowinst die met 75,4 procent (op jaarbasis) steeg tot 10,8 miljard yuan (1,3 miljard euro). Dat cijfer overtrof de gemiddelde analistenraming.
Xiaomi’s activiteiten op het gebied van elektrische voertuigen (EV’s) bleven een positief momentum vertonen en genereerden 20,6 miljard yuan (2,45 miljard euro) aan inkomsten in het tweede kwartaal, tegenover 18,1 miljard yuan (2,15 miljard euro) in het eerste kwartaal. Er werden afgelopen kwartaal 81.302 EV’s afgeleverd, vergeleken met 75.869 SU7-auto’s in het eerste kwartaal.
Nieuw elektrisch voertuig
De lancering van Xiaomi’s tweede EV-model, de YU7, vond eind juni plaats en de leveringen begonnen vorige maand. We zullen pas bij de volgende resultaten de impact van die verkoop op de resultaten zien.
Xiaomi’s activiteiten op het gebied van elektrische voertuigen, AI en andere nieuwe initiatieven resulteerden in een nettoverlies van 0,3 miljard yuan (35 miljoen euro) in het tweede kwartaal. Dit is echter een daling ten opzichte van het verlies van 0,5 miljard yuan (60 miljoen euro) in het eerste kwartaal.

