X (ex-Twitter) wil sensatiezucht bestraffen met crowdsourcing

X berichten die worden gecorrigeerd door Community Notes, het fact-checking systeem van het platform, zullen niet meer in aanmerking komen voor reclame-inkomsten. Nauwkeurigheid gaat boven sensatiezucht, aldus eigenaar Elon Musk.

In het nieuws. Elon Musk, die het bedrijf vorig jaar overnam, heeft Community Notes geprezen als de sleutel om van X een betrouwbaardere bron van informatie te maken.

  • In mei zei Musk op CNBC dat X $40 miljoen aan inkomsten had verloren nadat twee niet bij naam genoemde adverteerders notities hadden toegevoegd aan hun berichten.
  • Dat kunnen er niet veel zijn. Een paar maanden terug waren er minder dan 950.000 X Premium-abonnees op 500 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
  • Iedereen kan zich aanmelden om bij te dragen aan Community Notes. Op deze manier kunnen gebruikers foutieve berichten van derden corrigeren. Andere gebruikers kunnen de notities beoordelen.
    • De consensus bepaalt wat bovenaan komt te staan. Met andere woorden: een bericht kan worden weggestemd, maar feitelijk juiste berichten kunnen sneller een groter bereik hebben.
  • De Community Notes zijn een soort van compensatie voor het ontslag van moderatoren bij X.
  • Er zouden 100.000 mensen zijn die zich voor Community Notes hebben aangemeld, maar de selectie daarvan is onduidelijk.
Meer