Wit-Rusland, dat zich ziet als een bondgenoot van Rusland en China, heeft online winkels gelanceerd op het Chinese e-commerceplatform JD.com en video-app Douyin, de Chinese versie van TikTok, om zijn goederen te verkopen aan Chinese consumenten.
Aangezien Wit-Rusland lijdt onder sancties van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, worden er alternatieven gezocht om de export op pijl te houden. China is de op een na grootste handelspartner van Wit-Rusland. In mei van dit jaar exporteerde China goederen ter waarde van US 164 miljoen dollar naar het land van 9,4 miljoen mensen. China’s belangrijkste import uit Wit-Rusland is kunstmest.
Rusland heeft ook een winkel op JD.com, waar het verschillende soorten producten aanbiedt, variërend van honing tot koekjes.
Afgelopen week waren er livestreamsessies op het Douyin-kanaal om Wit-Russische producten zoals chocolaatjes en aardappelchips te promoten bij een Chinees publiek.
De winkels op Douyin en JD.com, die vorige maand werden gelanceerd, zijn ontwikkeld door Great Stone Industrial Park, een joint venture tussen Beijing en Minsk.
Het Douyin-account van Wit-Rusland, met video’s over wonen, reizen en studeren in het land, heeft 209.000 volgers. De winkel verkoopt zo’n 23.000 artikelen. De Wit-Russische JD.com winkel heeft nog maar 13.000 volgers.

