De voorbije dagen is rond de grensovergangen tussen Polen en Wit-Rusland een grote verkeersdrukte ontstaan. Duizenden vrachtwagenbestuurders uit Rusland en Wit-Rusland probeerden zo vlug mogelijk de Europese Unie te verlaten en naar hun eigen land terug te keren. Dat was het gevolg van de beslissing van de Europese Unie om Russische en Wit-Russische vrachtwagens niet langer op zijn grondgebied te dulden.
Onder meer in de buurt van de Poolse stad Koroszczyn, aan de grens met Wit-Rusland werden tot tachtig kilometer files van vrachtwagens geteld.
Sancties
De oorlog van Rusland tegen Oekraïne heeft de Europese Unie aangezet sancties te nemen tegen het regime van de Russische dictator Vladimir Poetin. In dat kader werd nu ook beslist de activiteiten van Russische vrachtvervoerders op het grondgebied van de Europese Unie te verbieden.
Dat verbod werd ook uitgebreid tot Wit-Russische transporteurs. De Wit-Russische dictator Aleksander Loekasjenko heeft zich de voorbije periode immers als een trouwe vazal van Poetin gemanifesteerd. Daardoor konden Russische militaire eenheden in Wit-Rusland de inval in Oekraïne voorbereiden.
Toen de deadline van de nieuwe maatregel verstreek, zouden aan de grenzen tussen Polen en Wit-Rusland nog ongeveer vierhonderd vrachtwagens geblokkeerd zijn. Wachttijden zouden daarbij tot drieëndertig uur zijn opgelopen.
De oorlog in Oekraïne heeft het bestaand tekort aan vrachtwagenchauffeurs nog verergerd. Vele Oekraïense vrachtwagenchauffeurs beslisten immers hun activiteiten in West-Europa te onderbreken en naar huis terug te keren om hun land tegen de Russische invaller te verdedigen.
Geraamd wordt dat meer dan honderdduizend Oekraïense vrachtwagenchauffeurs – die vaak in dienst waren van transportbedrijven uit Polen en Litouwen – voor een militaire dienst in eigen land zouden kunnen worden opgeroepen.
Het nieuwe Europese verbod op de activiteiten van Russische en Wit-Russische transporteurs zou de sector verder kunnen ontwrichten, hoewel de meeste partijen verwachten dat de impact minder zwaar zal zijn dan het vertrek van de Oekraïense chauffeurs.
Wraakacties
Duizenden Russische en Wit-Russische vrachtwagens zitten waarschijnlijk nog in de Europese Unie vast. Het is niet duidelijk wat daarmee zal gebeuren. Een confiscatie door de Europese autoriteiten zou mogelijk tot wraakacties van Rusland kunnen leiden.
Het wordt bijvoorbeeld niet uitgesloten dat Poolse chauffeurs, die actief zijn op routes naar Mongolië, Kazachstan en Oezbekistan, door de Russische autoriteiten kunnen worden opgepakt.
De Europese Unie was voor de uitbraak van de oorlog in Oekraïne een van de belangrijkste handelspartners van Rusland. Het nieuwe verbod zal de handel verder ondermijnen. De maatregelen hebben een aanzienlijke impact op de bredere wereldhandel.
Russische schepen hebben ook al een verbod gekregen om in Europese havens aan te lopen. De Europese Unie probeert ook zijn afhankelijkheid van Russische energie af te bouwen.
In de Verenigde Staten proberen autofabrikanten ook hun hun bevoorrading met grondstoffen voor de productie van elektrische wagens aan te passen. De Amerikaanse overheid heeft bovendien beslist om zijn eigen strategische olievoorraden aan te spreken om het verlies aan import van petroleum uit Rusland op te vangen.
(lp)