WhatsApp Pay: Meta zet nieuwe stap richting elektronisch betalen

De centrale bank van Brazilië heeft het betalingssysteem van WhatsApp voor handelaren goedgekeurd. De elektronische betaalmarkt kan voor Meta een nieuwe inkomstenbron genereren.

Waarom is dit belangrijk?

Meta probeert zijn activiteiten te diversifiëren. De advertentie-inkomsten slinken, dus probeert het bedrijf zijn talrijke toepassingen op andere manieren rendabel te maken.

In het nieuws: Meta zet een nieuwe stap richting elektronisch betalen.

  • De centrale bank van Brazilië heeft WhatsApp Pay goedgekeurd voor kleine en middelgrote bedrijven.
  • Concreet zullen WhatsApp-gebruikers handelaars kunnen betalen via de berichtenapp, zoals ze momenteel doen met het peer-to-peer systeem.
  • Brazilië en India, de twee grootste WhatsApp-markten ter wereld, fungeren als testgebied voor Meta. Sinds 2021 kunnen Brazilianen en Indiërs geld uitwisselen net zoals ze een foto of een video met elkaar delen. Dat gebeurt op een veilige en directe manier tussen twee banken, vergelijkbaar dus met een gewone elektronische transactie.
  • Nu wordt het betaalsysteem ook opengesteld voor handelaars. “Binnenkort kunnen WhatsApp-gebruikers in een gesprek voor producten en diensten betalen met debet- en kredietkaarten van Mastercard en Visa”, zegt Guilherme Horn, hoofd van WhatsApp Latijns-Amerika, in een post op Linkedin.

De doelstelling: Meta wil een nieuwe inkomstenbron aanboren.

  • In tegenstelling tot de andere internetgiganten put Meta enkel inkomsten uit advertenties. Het bedrijf brengt geen smartphones, clouddiensten of andere producten of diensten aan de man.
  • Meta maakt zich onder meer zorgen dat het terrein moet prijsgeven Alphabet, het moederbedrijf van Google. De twee giganten hebben bijna 50 procent van de Amerikaanse digitale advertentiemarkt in handen. Voorts krijgt Meta ook af te rekenen met andere concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan TikTok, dat een veel hoger impressiepercentage (likes en comments) heeft dan eender welk sociaal netwerk.
  • Daarnaast heeft Apple, dat zijn privacybeleid wijzigde, Meta een mokerslag gegeven. De capaciteit van Meta om gegevens te verzamelen is daardoor sterk verminderd. Het bedrijf schat dat de beslissing van Apple vorig jaar alleen al geresulteerd heeft in een inkomstenverlies van zo’n 10 miljard dollar.
  • Amazon lijkt te terrein te winnen in de advertentie-oorlog. Het e-commerceplatform verwacht 12,7 procent van de reclame-inkomsten in de VS te veroveren, tegenover de prognose van 17,9 procent van Meta. De kloof wordt dus kleiner.
  • Meta moet op zoek naar andere inkomstenbronnen, en aangezien zijn metaverse nog lang niet operationeel is, richt de techgigant zich op elektronische betalingen. Want voor elke transactie moeten bedrijven een vergoeding betalen.

Er is nog geen lanceerdatum bekendgemaakt, maar de CEO Mark Zuckerberg zei dat hij “ernaar uitkijkt om dit project binnenkort te lanceren.”

(ns)

Meer