WhatsApp laat je binnenkort ongemerkt uit groepschats glippen: Zuckerberg zegt aan privacy gebruikers te denken

WhatsApp-gebruikers zullen binnenkort ongemakkelijke situaties kunnen vermijden door op een weinig opvallende manier vervelende groepen te verlaten, zo heeft het bedrijf aangekondigd.

Als je momenteel een WhatsApp-groep verlaat, wordt elk lid daarvan op de hoogte gebracht; dat kan gênant zijn in kleinere groepen en irritant bij grotere. Na een nieuwe update zullen gebruikers een groep echter geruisloos kunnen verlaten, waarbij alleen de beheerders een melding krijgen.

Privacy

De update maakt deel uit van een handvol maatregelen die het gecodeerde berichtenplatform neemt in een poging om de privacy te verbeteren. Een andere door de firma aangekondigde tool zal gebruikers hun aanwezigheid laten verbergen, zodat anderen niet kunnen zien dat zij online zijn.

In een Facebookbericht waarin hij het over de updates had, zei Mark Zuckerberg, CEO van Meta, het bedrijf boven WhatsApp: “We blijven nieuwe manieren ontwikkelen om uw berichten te beschermen en ze even privé en veilig te houden als persoonlijke gesprekken.”

Snapchat-achtige berichten

Naast de mogelijkheden om geruisloos een groep te verlaten, en te verbergen dat je online bent voor bepaalde mensen, staat nog een verandering op til.

Zo kunnen WhatsApp-gebruikers nu al Snapchat-achtige kortstondige berichten sturen met de instelling “eenmaal bekijken” op de chat-app, die het beeld verwijdert nadat het bekeken is. Maar binnenkort zal WhatsApp proberen om zelfs screenshots voor die berichten te blokkeren – een andere functie van Snapchat. De functie wordt getest en zal “binnenkort” beschikbaar zijn voor gebruikers, zegt WhatsApp.

Geblokkeerde screenshots zijn geen absolute garantie op privacy, want gebruikers kunnen altijd een foto van het scherm maken met een ander toestel, of het bericht ontvangen op een “geroot” of “gejailbreakt” toestel. Maar door het moeilijker te maken om een beeld op te slaan dat bedoeld was om maar een paar seconden te duren, hoopt het bedrijf toch aan te tonen dat het bezig is met het privacythema.

Gen Z

Meta probeert de laatste tijd in de gunst te komen van ‘Gen Z’-gebruikers, weet het zakenmedium CNBC. Die jonge generatie heeft sociale media zoals Instagram en Snapchat links laten liggen voor TikTok, het razend populaire platform voor korte video’s dat eigendom is van het Chinese ByteDance. Ook Facebook wil tieners en vroege twintigers aantrekken, maar Gen Z zegt dat het netwerk gemaakt is voor “boomers” (afkorting van babyboomers, red.), zo leert een rondvraag van Business Insider.

De feed van TikTok is overigens op die manier ontworpen dat hij inhoud aanbeveelt op basis van wat hij denkt dat de gebruikers het meest zal interesseren, waardoor hij geldt als enorm verslavend.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.