Key takeaways
- WhatsApp introduceert advertenties in het tabblad “Updates”.
- Advertenties worden op maat gemaakt op basis van beperkte informatie zoals locatie en taal.
- Persoonlijke chats blijven vrij van advertenties.
Meta heeft officieel advertenties binnen WhatsApp gelanceerd. De advertenties verschijnen in het tabblad “Updates”, naast inhoud die door vrienden en familie wordt gedeeld. Met deze functie kunnen gebruikers tijdelijke tekst, foto’s, spraaknotities of video’s plaatsen.
De introductie van advertenties volgt op jaren van speculatie en intern debat binnen Meta. Ondanks de aanvankelijke weerstand van de oprichters van WhatsApp, heeft het bedrijf gezocht naar manieren om het platform te gelde te maken. In 2023 bevestigde het hoofd van WhatsApp, Will Cathcart, dat er nog steeds plannen waren voor in-app advertenties. Vorig jaar genereerde Meta meer dan 160 miljard euro aan advertentie-inkomsten.
Geen advertenties in persoonlijke chats
Meta verzekert gebruikers dat advertenties op maat worden gemaakt op basis van beperkte informatie, zoals locatie, taal, gevolgde kanalen en advertentie-interacties. Gebruikers kunnen hun advertentievoorkeuren aanpassen via het Accountscentrum van Meta als ze voor deze functie hebben gekozen.
Meta benadrukt dat persoonlijke chats vrij van advertenties zullen blijven, en stelt dat het tabblad “Updates” de juiste ruimte is voor deze nieuwe functies. Het bedrijf garandeert ook dat telefoonnummers nooit gedeeld zullen worden met adverteerders en dat berichten, gesprekken of groepsgegevens niet gebruikt zullen worden voor advertentietargeting.
Naast advertenties in het tabblad “Updates” introduceert Meta gepromote kanalen wanneer gebruikers nieuwe kanalen ontdekken om te volgen. Gebruikers kunnen zich ook abonneren op kanalen voor exclusieve updates.