Key takeaways
- Meer dan een vijfde van de Amerikaanse werknemers geeft toe hun werkgever zonder voorafgaande melding te hebben geghost.
- Bijna 16 procent verdraaide de waarheid tijdens sollicitatiegesprekken of vervalste informatie op het cv.
- Meer dan 10 procent daagde niet op voor een sollicitatiegesprek, zonder de werkgever daarover in te lichten.
Een recente bevraging van het Amerikaanse rekruteringsplatform iHire werpt nieuw licht op omstreden gedragingen tijdens het sollicitatieproces en op de werkvloer. In maart 2025 ondervroeg iHire 1.645 werknemers uit diverse sectoren. De resultaten onthullen verrassende inzichten over praktijken als ghosting, leugens tijdens sollicitatiegesprekken en ontslag zonder opzeg.
Zo gaf 21,6 procent van de respondenten aan ooit een baan opgezegd te hebben zonder opzegtermijn. Daarnaast verliet 16,5 procent een nieuwe job binnen de eerste twee weken.
Misleiding bij sollicitaties komt vaak voor
Uit de bevraging blijkt dat ook oneerlijkheid tijdens het aanwervingsproces schering en inslag is. Bijna 16 procent van de deelnemers gaf toe de waarheid te verdraaien tijdens een sollicitatiegesprek. 8,9 procent loog op het cv.
Opvallend is dat jongere generaties vaker aan deze praktijken meedoen dan oudere werknemers. Ook tijdens online sollicitatiegesprekken gaat het soms fout: 14 procent van de respondenten verscheen in ongepaste kledij zoals pyjama’s of ondergoed.
De gevolgen van ghosting en onprofessioneel gedrag
Ghosting, het abrupt verdwijnen zonder communicatie, kwam eveneens veel voor. Meer dan 10 procent van de deelnemers had een sollicitatiegesprek overgeslagen zonder de werkgever op de hoogte te stellen. Dit gedrag kwam vooral voor bij Gen Z-werknemers. Bijna 15 procent van deze groep gaf toe werkgevers te ghosten.
Lori Cole, een gecertificeerde loopbaancoach en adviseur voor iHire, benadrukt het belang van professioneel gedrag tijdens het hele traject van het zoeken naar een baan. Ze waarschuwt dat acties zoals ghosting of liegen op cv’s blijvende gevolgen kunnen hebben. Deze praktijken kunnen iemands reputatie beschadigen en toekomstige carrièremogelijkheden belemmeren.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!