Wereldwijde verkoop vinyl botst op reeks knelpunten

De voorbije jaren kon bij het muziekpubliek opnieuw een opmerkelijke interesse in vinyl albums worden opgemerkt, maar die productie dreigt nu met een tekort aan grondstoffen te worden geconfronteerd. Dat zegt de Vinyl Alliance, die de belangen van de sector verdedigt.

Gewaarschuwd wordt dat de tekorten een aantal muzikanten al heeft aangezet om het format de rug toe te keren en naar alternatieven op zoek te gaan. Prijsverhogingen vormen bovendien een logisch gevolg van de problemen waarmee de sector wordt geconfronteerd.

Japan

De Vinyl Alliance waarschuwde vorig jaar al voor problemen in de toeleveringsketen, die als het grootste knelpunt voor de sector naar voren werden geschoven.

Daarbij werd gewezen naar een samenspel van verschillende factoren. De sector werd immers niet alleen geconfronteerd met een tekort aan grondstoffen, maar bovendien moest rekening worden gehouden met de oplopende prijzen op de markt voor chemische producten.

Tegelijkertijd bleef anderzijds bij de muziekliefhebbers de vraag naar vinyl op een bijzonder hoog niveau. Een aantal muzikanten hebben inmiddels te kennen gegeven momenteel geen nieuw werk meer op vinyl te zullen uitbrengen, maar te zullen overstappen op compact-discs en cassettes om aan de vraag van de klant naar fysieke muziekdragers te kunnen voldoen.

“De sector kreeg een belangrijke klap te verwerken door een verwoestende brand in de fabriek van Apollo/Transco in de Californische stad Balling in februari vorig jaar”, merken de analisten op. “Apollo/Transsco produceerde de lakschijven die worden gebruikt voor de masterschijven van de nieuwe vinyl albums.”

“Door de brand bleef wereldwijd alleen nog het Japanse concern MDC Group als fabrikant van deze lakschijven over. De productie van vinyl albums kreeg dan ook al voor de uitbraak van het virus Covid-19 met een zwaar probleem af te rekenen. De coronapandemie heeft die moeilijkheden echter nog verergerd.”

Prijs

“Het feit dat voorraden nu vanuit Japan dienden te worden aangehaald, maakten ook de fabrikanten van vinyl albums bijzonder gevoelig voor de impact van de coronacrisis”, voeren de analisten aan.

“De wereldwijde transportsector werd immers geconfronteerd met een tekort aan containers, een congestie van havens en spoorwegen en een gebrek aan arbeidskrachten.”

“Vrachtschepen moesten daardoor voor een transport van Azië naar Noord-Amerika met een reis van tachtig dagen rekening houden. Dat betekende een verdubbeling tegenover een vervoer in normale omstandigheden. Bovendien is de prijs van polyvinylchloride (PVC), de grondstof voor vinyl, tijdens de pandemie met meer dan 70 procent gestegen.”

Anderzijds wordt het tekort nog groter door de grote vraag die bij muziekliefhebbers voor vinyl kan worden opgetekend. De inkomsten uit de verkoop van vinyl albums kende in de Verenigde Staten tijdens de eerste helft van dit jaar nagenoeg een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar. Maar ook vorig jaar was er wereldwijd al sprake van een omzetstijging met 23,5 procent.

Een bewijs voor de knelpunten van de sector kan volgens de analisten ook worden gevonden bij de speciale edities die het muzieklabel Universal Music van het album Nevermind van Nirvana, dat vorige maand zijn dertigste verjaardag vierde, op de markt heeft gebracht.

“Een aantal speciale edities in vinyl zullen naar verwachting pas eind mei volgend jaar kunnen worden verzonden”, voeren ze aan. “Dat betekent een vertraging van bijna acht maanden.”

(NS)

Meer