Tijdens de tweede helft van vorig jaar lieten de batterijen van elektrische wagens die wereldwijd rondrijden een gezamenlijke capaciteit van 291,7 gigawattuur optekenen. Dat betekende een stijging met 64 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Adamas Intelligence.
De onderzoekers stelden vast dat tijdens de tweede helft van vorig jaar wereldwijd 8,15 miljoen elektrische personenwagens actief waren. Dat betekende een stijging met 38 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien.
Die groei werd vooral gedreven door de regio Asia-Pacific, waar de vloot een uitbreiding met 53 procent kende. Daarnaast was er ook een gematigde groei in Noord-Amerika en Latijns-Amerika (21 procent) en Europa (19 procent).
Tesla en Byd
In de regio Azië-Pacific werd er daarbij ook een explosieve toename van 77 procent in wattuur aan batterijcapaciteit merkbaar. Ook het gebruik van lithium liet daarbij een stijging met 74 procent optekenen. Bij nikkel en kobalt werd een toename met respectievelijk 44 procent en 45 procent registreren.
Volledig elektrische wagens waren verantwoordelijk voor 89 procent van de totale batterijcapaciteit die tijdens de laatste zes maanden van vorig jaar wereldwijd werd ingezet. Plugin-hybrides hadden een marktaandeel van 10 procent. Andere hybride toepassingen namen het laatste 1 procent voor hun rekening. Al die marktaandelen bleven ongewijzigd ten opzichte van dezelfde periode het jaar voordien.
Verder werd vastgesteld dat Tesla en Byd bijna vorig jaar bijna evenveel wattuur in nieuwe elektrische wagens wereldwijd op de markt brachten dan hun vijftien belangrijkste concurrenten samen. Tesla en Byd kwamen immers samen aan 98,3 gigawattuur, tegenover 98,4 gigawattuur voor hun rivalen
Zeven producenten
De onderzoekers wijzen er daarnaast op dat slechts zeven producenten – Catl, LG Energy Solution, Byd, Panasonic, Samsung SDI, SK On en Calb – tijdens de tweede helft van vorig jaar verantwoordelijk waren voor meer dan 80 procent van de totale batterijcapaciteit en materialen die in nieuw verkochte elektrische wagens werden ingezet.
Catl had met een capaciteit van 92,8 gigawattuur daarbij een marktaandeel van 32 procent. Dat was een status-quo tegenover dezelfde periode het jaar voordien. LG Energy Solution volgde met 55,7 gigawattuur op een tweede plaats. De inzet van lithium-ijzer-fosfaat-batterijen (LFP) steeg met 129 procent tot 91,6 gigawattuur. Dat vertegenwoordigde een marktaandeel van 31 procent.
Bij de grondstoffen werd tijdens de laatste zes maanden van vorig jaar een inzet van 173.790 ton lithiumcarbonaat gemeld. Dat was 62 procent meer dan dezelfde periode het jaar voordien. Bij nikkel was er sprake van een stijging met 44 procent tot 121.170 ton.
Bij kobalt was er sprake van een toename met 37 procent tot 24.870 ton kobalt, terwijl bij mangaan gewag werd gemaakt van een groei met 39 procent tot 32.700 ton. Tenslotte liet het gebruik van grafiet een toename met 68 procent tot 267.800 ton optekenen.