Autobatterijen met kobalt verliezen verder aan populariteit

De volgende jaren zal de Democratische Republiek Congo grotere voorraden kobalt, een grondstof die bij de productie van autobatterijen wordt gebruikt, op de internationale markt te koop aanbieden. Hierdoor dreigt echter een overschot te zullen ontstaan. Daarvoor hebben een aantal analisten gewaarschuwd.

Volgens hen zouden door die evoluties de prijzen voor kobalt – ondanks de toenemende vraag die wellicht zal kunnen worden opgemerkt – dit jaar en ook volgend jaar onder grotere druk kunnen komen.

Waarom is dit belangrijk?

Volgens ramingen van experts zal dit jaar ongeveer 210.000 ton geraffineerd kobalt op de internationale markt worden aangeboden. Dat zou een stijging met 24 procent betekenen tegenover vorig jaar. De vraag naar kobalt zou tegelijkertijd met 8 procent oplopen tot 205.000 ton.

Overschotten: Congo, de grootste producent van kobalt ter wereld, zal dit jaar naar verwachting een voorraad van 180.000 ton leveren.

  • Dat zou een stijging met meer dan 30 procent vertegenwoordigen tegenover vorig jaar. Volgend jaar zou op een levering van ongeveer 225.000 ton worden gerekend.
  • De aanhoudende blokkades in China en de ongebreidelde inflatie sinds midden vorig jaar hebben volgens Tom Price, analist bij makelaar Liberum, de vraag naar kobalt bij de constructeurs van elektrische voertuigen, de industrie en de consumentenelektronica ondermijnd.
    • “Hierdoor zal dit jaar op de wereldwijde markt wellicht een overschot van 5.570 ton kunnen worden geregistreerd”, voert Price aan. “Ook volgend jaar zou er nog sprake zijn van een surplus van 4.315 ton.”
    • “Dat overschot zal wellicht ook tot belangrijke prijsdalingen leiden. Vorig jaar werd gerekend met een bedrag van gemiddeld 63.739 dollar per ton, maar dit jaar zal waarschijnlijk nog een niveau van ongeveer 54.480 dollar worden gehaald. Volgend jaar moet met een verdere vermindering tot 50.320 dollar rekening worden gehouden.”
    • “Een andere belangrijke factor die aan de vraagzijde e prijsontwikkeling van kobalt ondermijnt, zijn de strategieën die door de Chinese industrie worden gebruikt om de kosten van de grondstoffen voor de batterijen van elektrische voertuigen te verminderen.”

Alternatieven: De productie en de verkoop van elektrische voertuigen zal dit jaar en volgend jaar wereldwijd een verdere stijging kennen. De vraag naar grondstoffen voor die productie zal dan ook verder oplopen.

  • Chinese batterijproducenten schakelen echter over van het gebruik van nikkel, kobalt en mangaan (NCM) naar goedkopere alternatieven op basis van lithium ijzer fosfaat (LFP).
    • Dit betekent dat de vraag naar kobalt, in tegenstelling tot eerdere voorspellingen van een aantal analisten, niet verder exponentieel zal groeien.
  • Buiten China is de industrie voor elektrische voertuigen eveneens overgeschakeld op LFP-batterijen en op exemplaren met meer nikkel en minder kobalt, waardoor immers het rijbereik van een opgeladen accu kan worden verhoogd.
    • LFP-batterijen vertegenwoordigden vorig jaar meer dan 34 procent van de wereldwijde verkoop van accu’s voor elektrische voertuigen. Dat betekende ongeveer een verdubbeling tegenover het jaar voordien.
    • Dit jaar zal dat aandeel volgens de experts verder oplopen tot 37 procent. Volgend jaar zou een niveau van 39 procent kunnen worden bereikt.
  • “Het aandeel van de verschillende batterijtypes op de wereldwijde markt is aanzienlijk veranderd”, beklemtoont Jim Lennon, analist bij Macquarie.
    • “De relatieve verliezer is kobalt, hoewel ook daar het gebruik een verdere groei zal vertonen. De LFP-technologie blijft echter snel terrein winnen.”
    • “Dat is vooral het geval in China, waar vorig jaar al een marktaandeel van ongeveer 60 procent kon worden opgetekend.”

(as)

Meer