Wereldwijde luxesector kan coronacrisis mogelijk dit jaar al vergeten zijn

Mogelijk zal de verkoop van luxegoederen dit jaar al de klap van de coronacrisis achter zich kunnen laten. Die positieve vooruitzichten zijn in belangrijke mate te danken aan shoppers in China en de Verenigde Staten, die ervoor zorgen dat de sector snel weer zal kunnen aanknopen met de verkopen die voor de uitbraak van de coronapandemie werden opgetekend. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Bain.

Twee jaar geleden liet de wereldwijde luxesector een verkoop van 280 miljard euro optekenen. Volgens het rapport van Bain is er momenteel een kans van 30 procent dat de verkoop van luxegoederen dat niveau dit jaar zal evenaren of overschrijden. Die kans is in grote mate bepaald door de snelheid waarmee de coronavaccins kunnen worden uitgerold en de mogelijkheden die het toerisme krijgt om zich te herstellen. 

Versnelling

Bain geeft daarbij toe dat in werkelijkheid een volledig herstel waarschijnlijk pas in de loop van volgend jaar mag worden verwacht. Dat vertegenwoordigt echter nog altijd een snellere heropleving dan de consulent in november vorig jaar had vooropgesteld. Toen had Bain immers nog gesuggereerd dat de sector waarschijnlijk nog twee jaar zou moeten wachten vooraleer hij de crisis volledig achter zich zou kunnen laten.

De wereldwijde verkoop van luxegoederen daalde vorig jaar met 23 procent tot 217 miljard euro. Dat was de grootste terugval die de sector ooit heeft moeten melden en vertegenwoordigde de eerste daling sinds de wereld twaalf jaar geleden met de nasleep van de financiële crisis moest afrekenen.

De luxesector werd vorig jaar onder invloed van de coronacrisis geconfronteerd met gedwongen winkelsluitingen, terwijl ook het internationale toerisme nagenoeg compleet tot stilstand was gebracht. ‘Maar de crisis lijkt geen blijvende invloed te hebben gehad op de interesse van de consument voor luxegoederen’, aldus Bain. ‘Voor die aankopen blijken bovendien ook nog altijd budgetten beschikbaar.’

Bain wijst erop dat de inkomsten van de sector tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een sterke stijging hebben gekend. Dat was onder meer te danken aan sterke verkopen in China, de grootste markt voor luxegoederen. Daarnaast was er echter de invloed van het economisch herstel in de Verenigde Staten, dat zich sterker manifesteerde dan eerder was verwacht.

‘De markt in de Verenigde Staten was het onverwachte lichtpunt’, benadrukte Bain. ‘Europa loopt daarentegen achter, gehinderd door een tragere vaccinatiecampagne en aanhoudende beperkingen op het toerisme.’

Online handel

De consulent voegt eraan toe dat de snelheid van het herstel ongelijk verloopt. ‘De grootste groepen in de sector – zoals Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), Hermes en Kering – zitten momenteel al boven het niveau van twee jaar geleden’, aldus Bain. ‘Kleinere labels zoals Ferragamo en Tod’s moeten daarentegen nog een inhaalslag maken.’

Bain zegt nog dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat merken die traditioneel minder geneigd waren om online te verkopen, hun strategie nu veel meer op digitale activiteiten afstemmen. ‘De online markt wordt de volgende jaren ongetwijfeld het leidende kanaal voor de luxesector’, voorspelt de consulent.

Daarnaast wijst Bain ook naar de impact van de neiging van een deel van de bevolking om naar het platteland te verhuizen en voor werk op afstand te kiezen. ‘Hierdoor bleek de activiteit van de sector vaak sterker in steden van de tweede categorie dan in grote luxecentra zoals New York of Milaan’, luidt het. ‘Dit is een factor waarmee de luxemerken in de toekomst rekening zullen moeten houden.’

Tenslotte merkt Bain op dat het herstel tot nu toe vooral is gebaseerd op de verkoop van handtassen, lederwaren en sieraden. ‘Wanneer de economie zich opnieuw verder opent en mensen weer vaker de straat zullen opgaan, zullen ook de uitgaven voor kleding, make-up en parfums opnieuw toenemen’, voorspelt de consulent.

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.