Wereldwijde computermarkt groeit opnieuw na zeven jaar

Het voorbije jaar zijn wereldwijd meer dan 261,2 miljoen computers verkocht. Tegenover het jaar voordien was er sprake van een stijging met 0,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van consulent Gartner. Daarmee knoopte de computerverkoop volgens Gartner – na zeven achtereenvolgende jaren inkrimping – opnieuw met een groei aan.

De analisten verwachten dat de markt ook dit jaar een verdere groei zal kennen. Tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar was er een groei met 2,3 procent.

Lenovo

Marktleider vorig jaar was de Chinese fabrikant Lenovo, die een verkoop van bijna 62,97 miljoen exemplaren kon melden. Dat betekende een stijging met 8,1 procent tegenover het jaar voordien. Het marktaandeel van Lenovo liep daarbij verder op van 22,4 procent naar 24,1 procent.

Op de tweede plaats stond Hewlett-Packard met een verkoop van ruim 57,92 miljoen eenheden. Dat was een toename met 3 procent. Het marktaandeel van de Amerikaanse fabrikant liep van 21,7 procent naar 22,2 procent.

Dell eindigde met een marktaandeel van 16,8 procent op de derde plaats, gevolgd door Apple (7 procent), Acer (5,7 procent) en Asus (5,5 procent). Apple moest daarbij een lichte achteruitgang melden, maar Acer en Asus kregen een klap van meer dan 6 procent.

Zakelijke markt

De groei was het voorbije jaar volgens Gartner gedragen door de zakelijke sector. ‘De particuliere markt zal ook de volgende vijf jaar een verdere daling blijven kennen,’ zegt Mikako Kitagawa, hoofdanaliste bij Gartner, in een commentaar op de cijfers. ‘Productinnovatie zal voor de fabrikanten de volgende jaren een cruciale basis voor succes zijn.’ 

Kitagawa wijst er verder op dat de sector vorig jaar nog betere prestaties had kunnen melden als Intel, leverancier van processoren aan diverse computerfabrikanten, niet met productieproblemen zou zijn geconfronteerd. Die moeilijkheden leidden tot een tekort aan processoren op de markt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.