Sinds 2020 en het uitbreken van de coronapandemie, gevolgd door het massale gebruik van telewerken, is onze relatie met onze job veranderd en is welzijn op het werk niet langer een taboe. Voor veel mensen is een goed gevoel over hun werk net zo belangrijk geworden als een fatsoenlijk inkomen. Het is een nieuw paradigma waar iedereen het over eens is, maar niet iedereen ziet het door hetzelfde prisma.
In het nieuws: Volgens een nieuwe studie van Antwerp Management School besteden mensen steeds meer aandacht aan werkgerelateerde stressfactoren en zien ze deze niet langer als een manier om de machine draaiende te houden. Zowel werkgevers (67 procent) als werknemers (49 procent) zijn het erover eens dat het welzijn van werknemers nu meer aandacht krijgt in hun organisatie dan voor 2020, aan het begin van de pandemie. Maar werknemers en management vinden het moeilijk om hetzelfde perspectief op het onderwerp aan te nemen.
Een leven minder gericht op werk
- 46 procent van de werkgevers denkt dat werk minder centraal staat in het leven van hun werknemers dan voor 2020. Werknemers bevestigen met 70 procent grotendeels deze trend.
- De meerderheid van de ondervraagde werkgevers heeft een welzijnsbeleid op de werkplek (53 procent) of overweegt er een op te stellen (35 procent).
- Werknemers lijken echter meer naar hun werkgever te kijken voor hun welzijn op het werk dan omgekeerd: 45 procent van de werknemers verwacht vandaag meer van hun werkgever dan in 2020. Maar de bereidheid om beschikbaar te zijn buiten de werkuren, om bijscholing te volgen of om extra taken uit te voeren is minder groot dan voor de pandemie, merkt de Antwerp Management School op.
Stress en ziekteverzuim: twee standpunten
Volgens de studie lijken zowel werkgevers als werknemers bereid om aan te geven wat er fout loopt in de manier waarop een bedrijf functioneert, om de algemene kwaliteit van het werk te verbeteren. Maar de studie van de Antwerpse school wijst op duidelijke verschillen in wat wordt gezien als de oorzaak van stress en absenteïsme binnen een bedrijf.
Redenen voor afwezigheid door stress | % Werknemers die deze reden (zeer) belangrijk vinden | % Werkgevers die deze reden (zeer) belangrijk vinden |
De werklast | 91 % | 82 % |
Balans tussen werk en privéleven | 89 % | 68 % |
Privéredenen | 81 % | 78 % |
Gebrek aan managementondersteuning | 81 % | 59 % |
Conflicten op de werkplek | 81 % | 45 % |
Familiale redenen | 79 % | 75 % |
Mismatch tussen de vaardigheden en taken van de werknemer | 75 % | 52 % |
Te veel tegelijk willen bereiken (carrière, gezin, sociaal leven, sport…) | 70 % | 60 % |
Vervaging van rollen op het werk | 69 % | 57 % |
Gebrek aan ondersteunende collega’s | 69 % | 45 % |
Te veel bureaucratie en administratie | 62 % | 38 % |
Een moeilijke financiële situatie | 57 % | 35 % |
Gebrek aan veerkracht | 57 % | 52 % |
Technologische stress op het werk | 45 % | 46 % |
“Het lijkt erop dat werknemers en werkgevers wel aanvoelen dat er iets mis is, maar niet meteen weten wat ze eraan moeten doen. […] Neem conflicten op de werkvloer, de mismatch tussen talent en werk, en overmatige bureaucratie en administratie. Dit is problematisch omdat werknemers dit zien als een belangrijke reden voor stressgerelateerd ziekteverzuim, terwijl werkgevers dit niet zien. Daardoor lopen ze het risico maatregelen te nemen die weinig of geen effect hebben. Het is bijna alsof werkgevers geen vinger aan de pols hebben van wat er echt aan de hand is.”
Eva Geluk, senior onderzoeker aan de Antwerp Management School op het gebied van mentale gezondheid op het werk
- Wat zijn de gevaren van dit verschil in perceptie tussen managers en de verwachtingen en angsten van hun werknemers? Kathleen Vangronsvelt, Professor Arbeidspsychologie aan de Antwerp Management School, zegt dat het risico bestaat dat we het slechter doen door te proberen het juiste te doen. “Er moet bijzondere aandacht worden besteed aan de verschillen tussen de intentie om het mentaal welzijn te verhogen en de connectiviteit via het overbrengen van een welzijnsbeleid, de implementatie door managers en de perceptie van werknemers. Je wilt bijvoorbeeld niet dat werknemers gefrustreerd raken omdat ze door een goedbedoeld drankje aan het einde van de dag hun taken niet kunnen afmaken”, illustreert ze.
- Het onderzoek herinnert ons er ook aan dat dit geen holle retoriek is, maar een heel reëel probleem voor managers op de werkvloer: 56 procent van de ondervraagde werkgevers zegt dat ze ’s nachts moeilijk kunnen slapen door de zware werkdruk van hun werknemers.