Motorfietsenproducent Yamaha werkt in opdracht van autofabrikant Toyota aan een uniek project. De Japanse bedrijven willen namelijk een V8-motor op waterstof laten draaien. Recent deelde Yamaha de eerste technische details.
Waterstof cruciaal in plan Toyota en Yamaha om verbrandingsmotor in leven te houden
Waarom is dit belangrijk?
Het idee om een verbrandingsmotor met waterstof aan te drijven is niet nieuw. Zo heeft Toyota al een experimentele GR Yaris ontwikkeld met een 1,6-liter driecilindermotor die waterstof als brandstof gebruikt. Daarnaast is in Japan een Corolla Sport op waterstof actief in de racerij (zie foto).Volgens Yamaha zou de motor in staat om tot 450 pk te leveren, bij 6.800 toeren per minuut. Het bedrijf wierp in een verklaring ook op dat het al ongeveer vijf jaar werkt aan een waterstofmotor voor auto’s.
Yamaha Motor-CEO Yoshihiro Hidaka stipte aan dat, hoewel zijn bedrijf streeft naar koolstofneutraliteit tegen het jaar 2050, het ook “een sterke passie voor (…) de verbrandingsmotor” heeft. “Waterstofmotoren bieden de mogelijkheid om koolstofneutraal te zijn en tegelijkertijd onze passie voor de verbrandingsmotor levend te houden”, wordt hij geciteerd door zakensite CNBC.
Verschil met waterstof-brandstofceltechnologie
Het gebruik van waterstof om een verbrandingsmotor aan te drijven verschilt van de waterstof-brandstofceltechnologie, waarbij gas uit een tank zich mengt met zuurstof en elektriciteit produceert. De enige uitstoot hierbij is zuiver water.
Waterstof-verbrandingsmotoren stoten daarentegen wel emissies uit. “Waterstofmotoren stoten vrijwel geen CO2 uit, maar kunnen wel stikstofoxiden, of NOx, produceren”, liet motormaker Cummins eerder optekenen door CNBC.
“Minder efficiënt”
De op waterstof draaiende verbrandingsmotoren zijn daarnaast “minder efficiënt” in vergelijking met brandstofcel-elektrische voertuigen, volgens gegevens van het Alternative Fuels Data Center (AFDC).
Die geringe efficiëntie zou echter voor waterstofauto’s over de hele lijn gelden. Dat bleek uit een studie van wetenschappers aan het Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung. Die laatste studie ontlokte aan de topman van Volkswagen Group, Herbert Diess, zelfs de uitspraak dat waterstof geen oplossing is om het emissieprobleem in de autoindustrie aan te pakken.
“Groene waterstof is nodig voor staal, chemie, luchtvaart … en mag niet in auto’s terechtkomen. Veel te duur, inefficiënt, traag en moeilijk uit te rollen en te transporteren”, aldus Diess.
(am)