Topman Volkswagen gelooft niet in waterstofauto

Waterstof is in de autosector geen oplossing om het emissieprobleem van de industrie aan te pakken. Dat heeft Herbert Diess, chief executive van de Volkswagen Group, gezegd. Diess motiveert zijn stelling met een studie van wetenschappers aan het Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung, waar eveneens een keuze voor waterstof in de transportsector wordt afgewezen.

‘Het is bewezen dat de waterstofauto geen antwoord op de klimaatproblematiek van het transport biedt’, betoogt Herbert Diess. ‘Duidelijk is dat het transport voor de elektrische aandrijving heeft gekozen. Het heeft geen zin om hierover nog debatten te voeren. Dat is tijdverspilling. Luister naar de wetenschap.’

Schadelijk

Diess motiveerde zijn stelling met de resultaten van een studie van wetenschappers van het Potsdam-Institut für Klimafolgenforschung. Dat onderzoek was tot de conclusie gekomen dat de ontwikkeling van personenwagens op waterstof – voorlopig althans – voor het klimaat zelfs schadelijk zou zijn. 

De onderzoekers benadrukten dat is aangetoond dat een aandrijving op basis van waterstof inefficiënt zou zijn en bovendien met een hoge kostprijs zou worden geconfronteerd. ‘Ook de beschikbaarheid van de benodigde grondstoffen is onbetrouwbaar’, voeren ze aan. ‘Bij het uitbouwen van een strategie voor duurzame mobiliteit, moet gewerkt worden met elektrische voertuigen op batterijen.’

‘Met de huidige technologieën en grondstoffen is het niet aangewezen om waterstof voor de aandrijving van voertuigen in te zetten. Het zou immers onmogelijk zijn om de uitstoot van broeikasgassen terug te schroeven tegenover het gebruik van de traditionele fossiele brandstoffen. In tegendeel zou een aandrijving met waterstof mogelijk zelfs meer uitstoot produceren dan de verbrandingsmotor.’

Onderzoeksleider Falko Ueckerdt benadrukte dat onmogelijk kan worden verwacht dat waterstof in staat zou zijn om op grote schaal fossiele brandstoffen te vervangen. ‘Dat kan alleen door elektriciteit die met een batterij wordt opgewekt’, aldus Ueckerdt. ‘De productie van auto’s op waterstof vergt veel meer energie dan wagens die door verbrandingsmotoren of batterijen worden aangedreven.’

Lamborghini

Volkswagen heeft de keuze voor waterstof als optie voor de nabije toekomst al herhaaldelijk afgewezen. In februari dit jaar had Diess al beklemtoond dat de introductie van waterstof diverse barrières zou opwerpen. Hij wees er daarbij ook op dat het vervoer van het product bijzonder complex is.

Diess riep de politici toen al op de wetenschap te accepteren. In maart betoogde hij in een gesprek met de Britse zakenkrant Financial Times dat waterstof voor een wijdverbreid gebruik in de autosector nooit efficiënt genoeg zou zijn.’

Recent nog heeft Lamborghini, dochter van de Volkswagen Group, aangekondigd in de loop van de volgende jaren op een elektrische aandrijving te zullen overschakelen.

Andere autofabrikanten, waaronder Hyundai en BMW, zetten hun ontwikkelingsplannen voor waterstof daarentegen wel door. Hyundai zei eerder deze maand met een aantal publieke en private partners te zullen samenwerken om de waterstof-infrastructuur in de Verenigde Staten uit te breiden.

BMW gaf anderzijds te kennen om volgend jaar een suv-model met waterstof te zullen lanceren. Stellantis heeft eveneens een aantal plannen in die richting.

(lb)

Meer