Wacht Volkswagen het lot van Nokia?

De auto-industrie is de meest cruciale en symbolische industriële sector van Duitsland. Maar ondanks een lichte toename in registraties van nieuwe voertuigen hebben de waarschuwingssignalen zich de afgelopen weken opgestapeld.

Waarom is dit belangrijk?

De auto-industrie biedt in Duitsland direct werkgelegenheid aan minder dan 900.000 mensen, maar ondersteunt indirect naar schatting 2,5 miljoen banen. Het vertegenwoordigt ook 35 procent van de bruto vaste kapitaalvorming in de productiesector en meer dan 42 procent van onderzoek en ontwikkeling in de productiesector.

In het nieuws. Volkswagen blijft 's werelds grootste autofabrikant qua omzet. Het bedrijf meldt een stijging van 18 procent in de verkoop in de eerste helft van 2023.

  • Toch waarschuwde Thomas Schäfer, de nieuwe CEO van de Duitse automaker, de voorbije weken meermaals voor de aanzienlijke uitdagingen die het bedrijf wachten. Hij vermeldde o.a. de noodzaak om hun wagenpark te elektrificeren en software te gaan ontwikkelen.
  • Het liberale weekblad The Economist vraagt zich zelfs af of Vo
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Robin Van den Bogaert
Meer Auto