De webwinkel Coolblue blijft maar nieuwe fysieke winkels openen, gemiddeld 1 nieuwe vestiging per maand. Waarom doet een van oorsprong pure online retailer dat?
Coolblue kondigt aan eind dit jaar zijn eerste winkel in Duitsland te zullen openen, in hartje Düsseldorf. Daarnaast opent de online retailer dit jaar nog eens 5 winkels in België en Nederland, waaronder de vestiging in Kuurne bij Kortrijk. “We groeien aan een tempo van 1 fysieke winkel per maand”, zegt de webshop. Hierdoor staat de teller eind dit jaar op minstens 20 Coolblue-winkels in België, Nederland en Duitsland.
Horen en zien
De retailer stelt vast dat twijfelende klanten voor sommige elektrotoestellen, en dan vooral audiovisuele, het apparaat toch graag willen bekijken en uittesten vooraleer ze een aankoopbeslissing maken. Het fysieke contact is ook belangrijk voor smartphones, waar de ervaring in de hand soms de doorslag kan geven voor de keuze tussen twee modellen.
“De klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even ervaren. Wanneer je op zoek bent naar een tv, dan wil je die eerst zelf zien. Zoek je een draadloze speaker, dan wil je eerst even horen hoe die écht klinkt”, zegt topman Pieter Zwart in een persbericht.
Marketing
Een tweede reden is dat sommige klanten liever fysiek in een winkel dan via een online chat een woordje uitleg krijgen. De winkel dient ook als afhaalpunt voor bestellingen of als balie om een ruil of een reparatie aan te vragen.
Tot slot blijkt uit de verkoopcijfers dat een fysieke winkel de online verkoop van Coolblue, dat in 2020 de grens van 2 miljard euro omzet overschreed, in de brede omgeving doet toenemen. De winkel fungeert dus ook als een marketinginstrument om de merkbekendheid in een bepaalde regio op te krikken, waardoor meer mensen naar de webshop surfen.
Lees ook: Coolblue stelt miljardenbeursgang uit tot najaar
(tb)