Veel techbedrijven hebben de mond vol van artificiële intelligentie (AI). De iPhone-producent Apple lijkt daarbij de uitzondering op de regel te zijn. Hoe komt dat?
Waarom spreekt Apple nauwelijks over artificiële intelligentie?

Waarom is dit belangrijk?
Sinds de lancering van de AI-bot ChatGPT spitsen de techbedrijven zich volop toe op die technologie. De techgiganten die al hun resultaten voor het tweede kwartaal gedeeld hebben, benadrukten telkens hoe ze AI zullen gebruiken om hun diensten of producten beter te maken.In het nieuws: Uit een analyse van de Amerikaanse nieuwssite CNBC blijkt dat de Amerikaanse techreuzen tijdens de toelichting van hun kwartaalresultaten tientallen keren AI in de mond hebben genomen.
- Sundar Pichai, CEO van Alphabet, en zijn team hadden het maar liefst 66 keer over AI.
- Satya Nadella, CEO van Microsoft, en zijn team noemde AI 47 keer.
- En bij Mark Zuckerberg, CEO van Meta, en zijn team rolde dat begrip 42 keer van de tong.
Details: Apple maakt op 3 augustus de resultaten voor het derde fiscale kwartaal bekend. Kans is klein dat de iPhone-producent veel over kunstmatige intelligentie zal spreken.
- Tijdens een toelichting van de resultaten van het eerste kwartaal in mei heeft Tim Cook, CEO van Apple, slechts twee keer over AI gesproken. En dat was enkel als reactie op vragen.
Heeft Apple geen interesse in AI?
Duiding: In tegenstelling tot onder meer Meta en Alphabet haalt Apple het belangrijkste deel van zijn inkomsten uit de verkoop van hardware.
- De verkoop van iPhones was goed voor 51,3 miljard dollar van de 94,84 miljard dollar omzet die Apple realiseerde tijdens het tweede fiscale kwartaal.
- Dat neemt niet weg dat Apple aan eigen AI-oplossing werkt, maar het bedrijf voelt de noodzaak niet om, in tegenstelling tot sommige concurrenten, te pronken met de geboekte vooruitgang.
- Apple zou werken een basismodel – ofwel LLM-framework (Large Language Model) – dat de naam Ajax kreeg en een chatbot die door de ingenieurs Apple GPT genoemd wordt.
- CNBC merkt ook op dat Apple niet graag praat over producten die nog niet beschikbaar zijn voor het grote publiek.
- Volgens de nieuwssite zal AI bij de volgende toelichting van de kwartaalresultaten enkel ter sprake komen omdat de analisten en journalisten waarschijnlijk zullen vragen om meer details te delen over de AI-plannen.
Keerzijde van de medaille
Terugblik: Tijdens de bekendmaking van de kwartaalresultaten van de techgiganten kwam aan het licht dat AI ook enkele uitdagingen met zich meebrengt. Iets waar Apple zeker rekening mee houdt.
- Microsoft kondigde aan dat dat er diepere investeringen in AI nodig zijn voordat die technologie de winstcijfers een boost kan geven.
- De aandeelhouders werden opgeschrikt door dat nieuws. De aandelenkoers van Microsoft dook in het rood na de bekendmaking van de kwartaalresultaten. Het beursbedrijf sloot de handelsweek ruim 2 procent lager af in vergelijking met de start van de week.
- “Er is nog steeds veel opwinding over AI, maar niemand begrijpt wat dat betekent voor de resultaten van veel de (tech)bedrijven”, merkte Paul Nolte, marktstrateeg bij het investeringsbedrijf Murphy & Sylvest, eerder deze week op tegenover het persagentschap Reuters.
- Voorts is het ook onduidelijk hoe snel de techbedrijven hun AI-producten zullen uitrollen. Als dat te traag gebeurt, bestaat het risico dat de investeerders hun interesse verliezen. Dat kan de koersen onder druk zetten, na de forse hausse het voorbije halfjaar.
- Sommige analisten maken de vergelijking met de internetzeepbel van eind jaren 90. Toen schoten internetbedrijven als paddestoelen uit de grond. Die hadden overigens geen problemen om kapitaal op te halen, ongeacht of ze winstgevend of verlieslatend waren. Uiteindelijk kwam er een einde aan die hype en stortte de aandelenkoersen van talloze internetbedrijven in elkaar.