Waarom het nog even kan duren vooraleer de metaverse de wereld zal veroveren

Sinds de naamsverandering van Facebook in Meta werken verschillende bedrijven aan projecten waarmee ze de zogenaamde metaverse willen veroveren. Al zal die er misschien iets minder snel komen dan verwacht.

Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, is vastberaden om van de metaverse een succes te maken. De topman deelde vorig jaar tijdens een presentatie naar aanleiding van de naamswijziging van Facebook zijn visie over de metaverse. In de recente kwartaalresultaten werden voor het eerst aparte cijfers gepubliceerd voor Reality Labs, de afdeling die focust op virtual en augmented reality. Die tak heeft in het boekjaar 2021 een verlies geleden van 10,2 miljard dollar. In 2020 was dat 6,6 miljard dollar.

5G-netwerk

Volgens Zuckerberg zijn de hoge investeringen in Reality Labs noodzakelijk voor de ontwikkeling van de metaverse. “Er is door gebruikers meer dan een miljard dollar uitgegeven aan inhoud in virtual reality”, voegde hij eraan toe tijdens een toelichting van de kwartaalcijfers. Bedoeling is dat de metaverse binnen enkele jaren een nieuwe fase van het internet inluidt. Vraag is of het wel zo’n vaart zal lopen.

Om te beginnen zal de metaverse veel bandbreedte nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. 5G zal daar een belangrijke rol bij spelen. Al heeft nog niet iedereen toegang tot het 5G-netwerk. We nemen ons land als voorbeeld. Uit een verslag van de Europese Rekenkamer (ERK) blijkt dat Belgë op dat vlak één van de slechtste leerlingen van de klas is. Zo is er pas in november 2021 een akkoord bereikt over de veiling van het nieuwe 5G-radiospectrum. Op 13 januari riep het BIPT kandidaten op om zich te melden voor die veiling, die in juni zou plaatsvinden.

Ook elders in de wereld waar 5G wel al beschikbaar is, heeft nog niet iedereen toegang tot het netwerk. Uit een onderzoek van Speedtest, een site waarop je je internetsnelheid kan testen, blijkt dat de Verenigde Staten met een dekking van 49 procent de grootste 5G-dekking ter wereld heeft. Nederland staat op de tweede plaats met een dekking van 45 procent.

Hardware speelt belangrijke rol

Voorts moet de hardware ons in staat stellen om virtual reality te kunnen gebruiken. Dat is vandaag zeker en vast geen vanzelfsprekendheid. Wie bijvoorbeeld een VR-bril (van bijvoorbeeld HTC of Oculus) op zijn pc wenst te gebruiken, moet minstens over GTX 1060 grafische kaart beschikken. Dergelijke grafische kaarten worden voornamelijk gebruikt in gaming pc’s. Op smartphone kan je wel al op goedkopere manieren de virtuele realiteit betreden, maar de kwaliteit laat soms te wensen over. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.

Ook binnen Meta zelf benadrukken sommige mensen dat de metaverse nog niet voor morgen zal zijn. Nick Clegg, topman bij Meta, zei in het najaar van 2021 dat het nog 15 jaar kan duren vooraleer de metaverse een realiteit is. “Het bedrijf zal voldoende tijd nodig hebben om te werken aan de veiligheid en privacybescherming. Deze keer kunnen we samenwerken met academici, wetgevers en de toezichthouders om de veiligheidsbarrières aan te scherpen voordat de technologie volwassen wordt”, klonk het.

Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager benadrukte vorige week dat de Europese Unie moet komen met een wetgevend kader voor nieuwe technologieën. “De metaverse zal nieuwe markten en een reeks van verschillende ondernemingen uit de grond doen schieten”, zei de Europese commissaris in een interview met Politico. “Er zal een marktplaats ontstaan, en daar kan iemand een dominante positie in krijgen.”

(lp)

Meer