De privé luchtvaart kreeg van de wereldwijde financiële crisis zware klappen. Zowel bedrijven als particulieren probeerden immers hun kosten te beperken. Inmiddels laat de sector echter opnieuw een sterke groei optekenen. Daarvoor kunnen volgens het magazine The Economist diverse redenen worden geciteerd. Onder meer de introductie van nieuwe boekingsdiensten en platformen voor gedeeld gebruik hebben de interesse in privé-jets opnieuw doen stijgen.
Tegelijkertijd wijst The Economist echter ook op de riante belastingvoordelen waarop de sector kan rekenen. Dat heeft volgens het magazine een situatie gecreëerd die niet langer verdedigbaar is.
Isle of Man
“In Europa biedt het Isle of Man bedrijven en particulieren aanzienlijke fiscale kortingen op de invoer van privé-jets,” aldus The Economist. “Door deze regeling zouden sinds het begin van dit decennium al minstens tweehonderd vliegtuigen in de Europese Unie zijn geïmporteerd. Daarbij zouden 1 miljard dollar aan fiscale kortingen zijn gemoeid.”
“In de Verenigde Staten zijn de kortingen nog meer uitgesproken. Dankzij de belastinghervorming van Donald Trump konden particulieren en bedrijven op de Amerikaanse markt 100 procent van de kosten van een nieuwe of gebruikte privéjet afschrijven. Sommige kopers konden daardoor een volledig jaar belastingen schrappen.”
“Privé-jets bieden duidelijke voordelen,” erkent The Economist. “Het gebruik van het toestel kan een belangrijke tijdsbesparing opleveren. Dat kan voor zakenlui bijzonder waardevol zijn. Bedrijven kunnen de kosten van deze vluchten dan ook van hun belastingen aftrekken.”
“In sommige landen is het gebruik van een privé-jet een belastingvrij voordeel. In werkelijkheid blijkt echter dat het toestel voor de aandeelhouders vooral een verspilling van geld is. Onderzoek van ICF International toont dat leidinggevenden de privé-jets vaker gebruiken voor vakantietrips dan voor zakenreizen.”
The Economist verwijst daarbij ook naar een studie van de New York University. Daaruit bleek immers dat het rendement van bedrijven met privé-jets 4 procent lager ligt dan het gemiddelde van hun sector. “Gebruikers van deze vliegtuigen zouden ook meer geneigd zijn om fraude te plegen,” zeggen de onderzoekers.
Emissies
Maar de zakenjets vormen ook voor het leefmilieu een zware belasting. Het bedrijf Terrapass heeft berekend dat een vlucht van Londen naar Parijs met een halfvolle jet per passagier tien keer zoveel koolstofdioxide uitstoot dan een vliegtuig op een reguliere vlucht. De nieuwe supersonische zakenjets zullen die ecologische voetafdruk nog gevoelig opdrijven.
“Het is verbazingwekkend dat op deze emissies geen sancties staan,” zegt The Economist. “De luchtvaart valt echter niet onder het Klimaatakkoord van Parijs. De meeste privé-jets zijn bovendien ook vrijgesteld van het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (Corsia), een ecologisch compensatie-systeem waarbij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn betrokken.”
“Experts ramen dat privé-jets tegen het midden van deze eeuw in de Verenigde Staten verantwoordelijk zullen zijn voor 4 procent van de totale emissies. Vandaag blijft hun aandeel beperkt tot 0,9 procent.”
“Alle vliegreizen zijn slecht voor het leefmilieu,” zegt The Economist. “Business class is erger dan economy class. Per passagier wordt immers meer brandstof verbrand. Privé-jets zijn nog veel schadelijker. De fiscale voordelen die de sector geniet, zijn dan ook op geen enkele manier te verdedigen. Die gunstmaatregelen – waarvan alleen een kleine elite profiteert – moeten dringend verdwijnen. Emissies van broeikasgassen moeten worden belast. Ze mogen zeker niet worden gesubsidieerd.”