Waarom de Dassault Rafale, volgens heel wat bronnen, het beste Europese gevechtsvliegtuig ooit is


Key takeaways

  • De Dassault Rafale is een zeer veelzijdig Europees gevechtsvliegtuig, ontworpen voor meerdere rollen, waaronder luchtsuperioriteit, grondondersteuning, verkenning, aanvalsgevechten tegen schepen en nucleaire afschrikking.
  • Aangedreven door twee sterke motoren, heeft de Rafale een indrukwekkende snelheid, bereik en laadvermogen, evenals geavanceerde avionica.
  • Het exportsucces van de Rafale, met meer dan 500 orders uit verschillende landen, onderstreept de bewezen gevechtscapaciteiten en het aanpassingsvermogen aan diverse operationele vereisten.

De Dassault Rafale wordt door heel wat bronnen beschouwd als het beste gevechtsvliegtuig dat ooit op Europese bodem werd ontworpen. Met zijn wendbaarheid, geavanceerde wapensystemen en bewezen inzetbaarheid op het wereldtoneel heeft dit Franse toestel een reputatie opgebouwd die zich kan meten met de absolute wereldtop. Maar is die reputatie terecht? Onze redactie dook in de feiten en technologie achter dit veelzijdige toestel dat zowel vanaf land als vanop een vliegdekschip kan opereren.

Een krachtig Europees gevechtsvliegtuig

De Rafale van Dassault is een van Europa’s meest geavanceerde gevechtsvliegtuigen. Dit zeer veelzijdige tweemotorige vliegtuig kwam in 2004 in dienst. Hoewel het beter presteert dan veel gevechtsvliegtuigen van de vierde generatie, kan het niet helemaal tippen aan de capaciteiten van vliegtuigen van de vijfde generatie.

De Rafale is een van de meest veelzijdige gevechtsvliegtuigen ter wereld. Het toestel wordt aangedreven door twee krachtige straalmotoren die samen genoeg stuwkracht leveren voor snelheden tot Mach 1,8 en hoogtes boven 15 kilometer. De Rafale kan een breed arsenaal dragen, van lucht-luchtraketten en precisiebommen tot antischeepsraketten en zelfs een kernraket. Voor gevechten van dichtbij heeft het een 30 mm boordkanon.

Wendbaarheid en andere positieve punten

Het toestel staat bekend om zijn wendbaarheid dankzij de deltavleugels en de canards aan de voorkant, die het helpen scherpe bochten te maken en zware manoeuvres uit te voeren. Omdat het vliegtuig bewust licht instabiel is ontworpen, gebruikt het een geavanceerd digitaal besturingssysteem dat continu bijstuurt voor maximale controle. De marineversie, de Rafale M, kan vanaf vliegdekschepen opereren en heeft een versterkt landingsgestel, een remhaak en een speciaal neuswiel voor korte starts.

Hoewel de Rafale geen volledig stealthvliegtuig is, is het ontwerp wel zo aangepast dat het moeilijk te detecteren is. De romp bestaat grotendeels uit composietmaterialen en de vorm is zo gekozen dat radarreflectie wordt beperkt. Binnenin is de cockpit modern en gebruiksvriendelijk, met drie kleurenschermen, een head-up display en bediening via een HOTAS-systeem, zodat de piloot zijn handen aan de besturing kan houden. Spraakcommando’s, automatische herstel- en veiligheidssystemen en een verstelbaar pilotenpak zorgen voor extra comfort en veiligheid.

Exportsucces

De Rafale is uitgegroeid tot een Frans exportsucces. Landen als India, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Indonesië en Griekenland hebben het toestel besteld, goed voor in totaal 533 orders, waarvan nog ruim 200 moeten worden geleverd. Met de productie van de 300ste Rafale vierde Dassault Aviation was er onlangs zelfs een nieuwe mijlpaal. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.