Bouwers van jachten hebben de voorbije jaren reikhalzend uitgekeken naar de bestellingen van rijke Chinese klanten. Verwacht werd dat Chinese miljardairs een grote interesse voor luxeboten zouden tonen. Chinese concerns namen bovendien belangen in grote jachtenbouwers zoals Feretti Group (Weichai), Sunseeker Yachts (Dalian Wanda) of Camper & Nicholsons (Lai Sun). Uiteindelijk bleken de optimistische prognoses over de ontwikkeling van de Chinese jachtenmarkt echter voorbarig.
Er zijn volgens waarnemers verschillende redenen waarom die voorspellingen geen werkelijkheid zijn geworden.
Xi Jinping
Tussen de tweehonderd grootste jachten van de wereld bevinden zich slechts drie boten met een Chinese eigenaar. De Chinese financiële elite spendeert geld aan het verzamelen van de beste kunstwerken, de overname van sportteams en de aankoop golfbanen. De jachtenmarkt blijkt echter verboden terrein.
“Eric Noyel, topman van makelaar Asia Marine Yacht Services, benadrukt dat zelfs het vinden van liefhebbers voor een bescheiden superjacht in China nu vrijwel onmogelijk is gebleken,” aldus Yacht Harbour. “Zeven jaar geleden telde China drieduizend jachten. De China Cruise & Yacht Industry Association voorspelde echter een explosie tot honderdduizend boten tegen het eind van het decennium.”
De verkopers zeggen echter dat de ambities van de Chinese jachtenverkoop nagenoeg volledig de kop zijn ingedrukt. Daarbij wijst de sector naar de strijd tegen corruptie die de Chinese president Xi-Jinping heeft opgezet. Daardoor is het bijna een misdrijf geworden om in het openbaar met rijkdom te pronken.
Er zijn echter nog andere redenen die een sterke verkoop van jachten in China belemmeren. De metropolen langs de kust hebben immers geen werven voor herstellingen of leveranciers van uitrusting. Bovendien telt de regio slechts heel weinig grote jachthavens. Bezitters van jachten zouden moeten aanleggen in Hongkong, Singapore, Phuket of zelfs de Middellandse Zee.
Wetgeving
Midden decennium werden de regels voor de exploitatie van jachten in Chinese wateren bovendien nog aangescherpt. Daardoor kunnen de boten niet meer dan twaalf opvarenden aan boord hebben. Aangezien een jacht van enige omvang een team van minstens zes bemanningsleden nodig heeft, is er geen ruimte meer voor de organisatie van grote party’s.
Bovendien hebben de kustwateren van China een complexe structuur. Een groot deel van het gebied is gecontamineerd door pesticiden, afval en meststoffen. In andere regio’s maakt de aanwezigheid van de Chinese marine en kustwacht elke andere activiteit onmogelijk.
De gevolgen lieten niet op zich wachten. Een bedrijf zoals Sunseeker Asia werd gedwongen om drie Chinese salons te sluiten. Sinds het midden van dit decennium heeft de onderneming geen enkel jacht voor gebruik in China meer verkocht. Wel zijn er nog klanten voor een levering van boten op buitenlandse bestemmingen. Veel Chinezen hebben hun jacht inmiddels van de hand gedaan.
Een aantal fabrikanten heeft op die trend ingespeeld. Ferretti ontwerpt voor de Chinese markt inmiddels jachten waar vrijwel geen slaapplaatsen meer te vinden zijn. De ruimtes zijn gereserveerd voor bankettafels en karaoke-podia.
Toch zijn er hier en daar nog enkele occasionele verkopen. In Hainan en Zhuhai overweegt de overheid ook nieuwe jachthavens te bouwen.