Waarom 2023 een historisch keerpunt wordt voor de Belgische auto-industrie

Waarom 2023 een historisch keerpunt wordt voor de Belgische auto-industrie
Een elektrische wagen laadt op. – Miles Willis via Getty Images

Febiac, de Belgische automobielfederatie, heeft de inschrijvingscijfers van de eerste drie kwartalen van dit jaar geanalyseerd. Bijna de helft van alle nieuwe auto’s in België zijn geëlektrificeerde modellen. Het meest geregistreerde model is 100 procent elektrisch en het gemiddelde CO2-niveau heeft een nieuw historisch dieptepunt bereikt.

Waarom is dit belangrijk?

In de hand gewerkt door het aantal bedrijfswagens op de weg, is de verschuiving naar elektrische voertuigen nu onvermijdelijk. Het aantal inschrijvingen van benzine- en dieselauto's daalt, terwijl het aantal 100 procent elektrische en hybride auto's sterk toeneemt. In afwachting van de resultaten van het 4e kwartaal wordt 2023 een cruciaal jaar voor de Belgische mobiliteit.

In het nieuws: 2023 zou volgens Febiac een historisch keerpunt moeten zijn voor elektrische auto’s.

  • Ten eerste is de verkoop van nieuwe auto’s gestegen ten opzichte van vorig jaar. Tegen het einde van het jaar zouden er 470.000 registraties moeten zijn, de beste prestatie van de jaren 2020.
    • Bedrijfswagens zullen goed zijn voor 86 procent van de nieuwe autoregistraties in 2023.
  • Zowel benzine- (-5,2 procent) als dieselmotoren (-7,1 procent) verliezen terrein ten opzichte van vorig jaar. Benzineauto’s zijn nu goed voor slechts 43,7 procent van de nieuwe registraties, terwijl dieselauto’s slechts 9,3 procent voor hun rekening nemen.
  • Het aantal volledig elektrische auto’s (BEV’s) steeg met 8 procent en was goed voor 18,3 procent van de nieuwe registraties.
  • Het aantal hybride auto’s (PHEV) steeg met 4,2 procent. Die voertuigen waren goed voor 20,4 procent van de nieuwe inschrijvingen.
  • Als zogenaamde HEV-wagens – hybride wagens die kunnen worden opgeladen via een stopcontact of laadpaal – worden meegerekend, zijn elektrisch aangedreven auto’s goed voor 46,1 procent van de nieuwe registraties. De kaap van 50 procent zou eind 2023 wel eens gerond kunnen worden.
  • Particulieren, met uitzondering van bedrijfsauto’s, kopen nog steeds het liefst auto’s die op benzine rijden (67 procent).
  • Ten slotte heeft de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens geregistreerd op de Belgische markt een historisch dieptepunt bereikt: 86g/km. Dat is een daling van 18,3 procent ten opzichte van vorig jaar en een daling van 36,1 procent ten opzichte van 2010.

De favoriete wagen van de Belg is elektrisch

  • De populairste auto in België en Vlaanderen is de Tesla Y, met 8.980 verkochte exemplaren in 2023.
  • In Wallonië is de meest populaire auto nog steeds de Dacia Sandero, en in Brussel de Volvo XC40.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.