Met de kwestie is een omzet van liefst 1,2 miljard euro gemoeid: wat moet Adidas aanvangen met de bergen aan onverkochte Yeezy-schoenen en -modeartikelen? Het Duitse sportmerk, dat de merkrechten bezit, maar de collectie van rapper Kanye ‘Ye’ West niet meer wil verkopen, vindt maar geen oplossing.
De context: Adidas maakte in oktober vorig jaar bekend dat het zijn samenwerking met Kanye West beëindigt, na controversiële en antisemitische uitspraken van de Amerikaanse rapper. De beslissing van Adidas kwam er toen na weken van overleg binnen het bedrijf, dat in de afgelopen tien jaar de Yeezy-lijn – samen met Ye – had uitgebouwd tot een merk dat goed is voor naar schatting 8 procent van de totale omzet van het sportmerk.
Het nieuws: Adidas zegt in zijn zopas verschenen kwartaalrapport “te blijven zoeken naar toekomstige opties voor het gebruik van de Yeezy voorraden”. Het probleem sleept nu al maanden aan, zonder dat er een oplossing in zicht lijkt.
- De hoop is de producten op de een of ander manier te kunnen rebranden, herverpakken of recycleren, zodat ze niet vernietigd moeten worden.
- Dat laatste scenario zou voor het Duitse merk, dat de voorbije jaren onder financiële druk stond, vanuit pr-standpunt een ware nachtmerrie zijn omwille van de verspilling en de ecologische impact.
- De onverkochte voorraden zijn 1,2 miljard euro aan omzet waard.
Wat op het spel staat: “Mocht de onderneming onherroepelijk besluiten geen van de bestaande Yeezy-producten opnieuw te gebruiken, dan zou dit leiden tot de mogelijke afschrijving van de bestaande Yeezy-voorraad en zou het bedrijfsresultaat van de onderneming dit jaar met nog eens 500 miljoen euro dalen”, waarschuwt Adidas in zijn kwartaalrapport.
Krater in de verkoop
Dubbel effect: Naast de vervelende voorraadkosten, leidt het wegvallen van het populaire Yeezy-merk ook tot een klap in de verkoop.
- “Het verlies van Yeezy doet ons nog altijd pijn”, zo erkende Adidas-CEO Bjørn Gulden, die bij rivaal Puma werd weggeplukt om schoon schip te maken. In Noord-Amerika viel de jongste kwartaalomzet van Adidas terug met 20 procent terug, voor driekwart als gevolg het Yeezy-effect.
- Het totale omzetverlies door de schrapping van Yeezy raamt Adidas op 400 miljoen euro in het eerste kwartaal.
- Yeezy was ook de gangmaker van Adidas’ eigen webwinkels. Door het wegvallen van de kaskraker boerde de e-commerce-tak van Adidas met 23 procent achteruit in het eerste kwartaal.

(ns)