Onder de 50 schilders wiens werken het voorbije jaar meest werden geveild bevindt zich niet één vrouw. Dat blijkt uit een uitgebreide studie van Roman Kraüssl (Luxemburg School of Finance) over de globale kunstmarkt, waarover het Duitse Manager Magazin bericht. Kraüssl verzamelde informatie over de verkoop in 2017 van 113.000 kunstwerken in 725 veilinghuizen.
“De kunstwereld blijft onderdeel van een structureel machistische maatschappij”, zegt Joâo Ferandez, assistent-directeur van het instituut Reina Sofia, in een commentaar in de krant El País.
Daar is iets voor te zeggen, want de top 100 van best verkopende artiesten telde vorig jaar exact… 2 vrouwen. Dat zijn op plaats 51 de Amerikaanse expressioniste Joan Mitchell (1925 – 1992) en op plaats 62 de Britse minimaliste Agnes Martin (1912 – 2004). Kunstwerken van beide werden voor respectievelijk 30 en 24 miljoen dollar geveild. Bedragen die verbleken bij de honderden miljoenen die aan de top 10 van kunstenaars werden besteed en die wordt aangevoerd door Leonardo Da Vinci, wiens schilderij Salvator Mundi voor 451 miljoen dollar aan de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman werd verkocht.
“Geen Picasso, Gaugain of Modigliani”
Vrouwen zijn dus totaal afwezig in het superieure segment van de kunstmarkt, waar meer dan 80% van al het in kunst geïnvesteerde kapitaal wordt besteed, aldus nog Kraüssl.
Het fenomeen is niet nieuw. Doorheen de geschiedenis is het aantal kunstwerken van vrouwelijke artiesten altijd al irrelevant gebleken. Een stelling die in 2013 in het weekblad Der Spiegel werd geaccentueerd door een controversieel commentaar van de Duitse beeldend kunstenaar George Baselitz:
“Vrouwen schilderen niet erg goed. Dat is gewoon een feit. Er zijn uitzonderingen: Agnes Martin en Paula Modersohn Becker bijvoorbeeld. Ik ben altijd blij als ik een van haar werken zie. Maar ze is geen Picasso, Gaugain of Modigliani.”
© Getty Images
Loonkloof manifesteert zich ook in de kunstwereld
Dan is er nog de loonkloof tussen man en vrouw. Die manifesteert zich ook in de kunstwereld. Eerder onderzoek van Kraüssl betreffende de verkoop tussen 1970 en 2013 van 1,5 miljoen kunstwerken van meer dan 66.000 artiesten bracht aan het licht dat een werk van een man gemiddeld 48.212 dollar opbracht tegen 25.262 voor een kunstwerk van een vrouw. Een verschil van 47%.
Zo lang verzamelaars en galerijen niet meer aandacht gaan besteden aan het werk van vrouwen kan hier weinig of niets aan veranderen, besluit Kraüssl. Het opleggen van quota is hier namelijk volledig uit den boze.