Vraag tijdens een sollicitatiegesprek: ben je aardig?

Hoewel je het wellicht niet direct zou verwachten, kan een werknemer je tijdens een persoonlijk sollicitatiegesprek je de volgende vraag voorleggen: “Ben je aardig?” Er zijn zelfs werknemers die deze vraag standaard in hun vragenpakket voor sollicitanten op hebben genomen en zelfs het gesprek met deze ongewone vraag beginnen. Juist de schrikreactie van veel sollicitanten is één van de belangrijkste redenen voor sommige werkgever, immers het gros van hen zal deze vraag niet aan zien komen. Een heleboel kandidaten zullen deze vraag zelfs als de meest lastige van allemaal beschouwen als ze terugblikken op het gevoerde sollicitatiegesprek.

Vind je jezelf aardig?

Op het moment dat een werkgever je tijdens een sollicitatiegesprek je deze overrompelende vraag stelt, dan wil hij of zij niet alleen zien op welke manier je een onverwachte vraag gaat beantwoorden, maar ook of je binnen de bedrijfscultuur zult passen. Het is absoluut een lastige vraag want in sommige gevallen zal een bedrijf juist op zoek zijn naar iemand die aardig is, terwijl ook het tegenovergestelde heel goed mogelijk is. Om je toch wat beter voor te kunnen bereiden op deze vraag hebben we hieronder enkele tips voor je verzameld over de manier waarop je een dergelijke vraag kunt beantwoorden, maar vooral ook om te voorkomen dat je je overrompeld zult voelen.

Hoe antwoord je op de vraag of je aardig bent?

In sommige gevallen zal een werkgever je deze vraag stellen omdat hij, of zij, een “aardig” persoon in dienst wil nemen. Wanneer dit het geval is, dan is de beste manier om deze vraag te beantwoorden om met een ​​persoonlijke anekdote voor de dag te komen over een vorige werksituatie waarin je je “vriendelijkheid” hebt laten zien.

Er zijn echter een heleboel vormen van “vriendelijkheid”, zoals:

  • medelevend zijn tegenover andere mensen,
  • je opstellen als een teamspeler,
  • respectvol zijn tegenover je baas of je medewerkers,
  • en in nog een heleboel andere gevallen, al dan niet gerelateerd aan je werk.

Tijdens een sollicitatiegesprek zul je echter aan de vacante baan moeten refereren en daarbij duidelijk moeten maken om welke vorm van vriendelijkheid precies van belang is hierbij. Vervolgens vertel je je gesprekspartner een anekdote over hoe je dat soort “vriendelijkheid” al eerder aan hebt gewend op de werkvloer en op welke wijze dit je heeft geholpen om een bepaald doel te bereiken. Als voorbeeld van een antwoord op deze vraag zou je kunnen geven:

Ja, ik beschouw mezelf wel als aardig: ik zie mezelf namelijk als medelevend naar andere personen toe en ik ben altijd bereid om anderen te helpen. Tijdens het werken aan een complex teamproject werd bijvoorbeeld één van de teamleden gefrustreerd en ondervond als gevolg daarvan problemen bij de afronding van haar taken. Ik heb toen echter hard gewerkt om mijn taken vroegtijdig af ​​te kunnen ronden zodat ik haar vervolgens een helpende hand kon bieden. Ik luisterde eveneens naar haar frustraties en heb haar weer op weg geholpen door een oplossing aan te reiken. Mijn vriendelijkheid heeft dus ons voltallige team geholpen bij de succesvolle afronding van het project.

Je kunt in dit antwoord ook beschrijven hoe je je vriendelijkheid wist te gebruiken om hogere verwachtingen te kunnen stellen aan jezelf en aan de rest van je team of bij het in balans houden van je collega’s verantwoordelijkheden. Dit zal namelijk aan je potentiële werkgever bewijzen dat je soms ook wat minder makkelijk bent en zelfs veeleisend kunt zijn. Je zou dan een volgend antwoord op de vraag kunnen geven: Ik beschouw mezelf als zeer aardig. In plaats van me echter als een ineffectieve leider op te stellen, heeft mijn vriendelijkheid mij geholpen om meer effectief leiderschap uit te oefenen. Op het moment dat bijvoorbeeld mijn medewerkers met hun prestaties worstelen, ga ik even met hen apart zitten en luister ik naar hun belangrijkste zorgen. Vervolgens werk ik samen met hen om tot een oplossing voor hun werk te komen en hun prestaties te verbeteren. Ik geloof dat mijn medeleven er toe heeft geleid dat mijn vorige werknemers constant hoge verkoopcijfers wisten te bereiken.

Hoe antwoord je op deze vraag als de werkgever niet op zoek is naar een aardige medewerker?

Soms is het voor een werkgever juist van belang dat je niet aangeeft dat je aardig bent; hij of zij kan immers op zoek zijn een werknemer die concurrerend is of die streng kan zijn om de hoge verwachtingen, die gesteld worden aan de werknemers, te kunnen garanderen. Als dit het geval is, dan zullen je persoonlijke anekdotes weer prima kunnen helpen om deze vraag te beantwoorden.

Zelfs als de werkgever op zoek is naar iemand die is niet aardig is, dan wil je nog steeds niet een heleboel voorbeelden geven van hoe je gemeen of onwillige je kunt zijn. In plaats daarvan geef je beter een voorbeeld van een situatie waarin je op een vastberaden en strikte manier een werknemer of collega hielp om zijn, of haar, prestaties te verbeteren. Je zou bijvoorbeeld een situatie kunnen beschrijven waarin je het nodig vond om in te grijpen bij een onderpresterende werknemer door gebruik te maken van een plan van aanpak dat tot verbetering moest leiden en je uiteindelijk deze medewerker hebt weten te overtuigen om toch verder te gaan, of juist door deze persoon te ontslaan.

Dit antwoord kun je overigens weer in balans brengen door te benadrukken dat je nog steeds een coöperatieve werknemer bent en dat je naar je collega’s en medewerkers zult luisteren. Dit zal namelijk aantonen dat je gedreven en daadkrachtig bent, maar dat je eveneens eerlijk en redelijk bent in de dingen die je doet. Hierna volt een voorbeeld van een dergelijk antwoord:

Hoewel ik bekend sta vanwege mijn begrip en bereidheid tot samenwerking, sta ik ook bekend vanwege mijn strengheid en het stellen van hoge verwachtingen aan mijn medewerkers. Recent ben ik bijvoorbeeld in een situatie terechtgekomen waarin een werknemer constant te laat, onvolledige rapportages, bij me indiende. Na een persoonlijk gesprek met deze persoon over zijn toekomstige rapportages zou kunnen verbeteren, slaagde hij er uiteindelijk in om aan mijn verwachtingen te voldoen. Desondanks voelde ik me, omwille van het bedrijfsbelang genoodzaakt hem alsnog te ontslaan. Dit was een moeilijke beslissing om te nemen, maar voor het bedrijf, maar ook voor de onderpresterende werknemer, het enige juiste dat ik kon doen. Ik hecht immers veel waarde aan eerlijkheid, maar dat betekent helaas ook dat je niet altijd aardig kunt zijn op de werkplek.

Wanneer je de reden van de werkgever niet zeker weet

Op basis van een gedegen onderzoek naar de functieomschrijving en de persoon met wie je het sollicitatiegesprek gaat voeren, kun je meestal al snel bepalen of de werkgever je deze vraag stelt omdat hij, of zij, op zoek is naar aardige werknemers of dat het bedrijf eerder stuggere medewerkers aan wil trekken. Wanneer je echt zeker weet wat de werkgever zoekt, dan kun je een antwoord geven dat aantoont dat je zowel medelevend als streng kunt zijn op het werk. Een anekdote die je vriendelijkheid laat zien en een andere die juist je strengheid beschrijft zal je gesprekspartner laten zien dat je weet welke situaties vragen om vriendelijkheid en wanneer je juist wat strikter op moet treden.

Denk goed na over deze vraag 

Je gesprekspartner tijdens een sollicitatiegesprek zal je deze vraag stellen omdat hij, of zij, ervoor wil zorgen dat je binnen de bedrijfscultuur zult passen. Dit betekent dus dat wanneer je de baan aangeboden krijgt je goed na moet denken over de vraag of deze bedrijfsomgeving wel de juiste keuze voor je is. Op het moment dat je echt een aardig persoon bent, en de werkgever zegt dat hij, of zij, een werknemer in dienst wil nemen die niet aardig is, dan is het wellicht aan te raden om twee keer na te denken over het aanvaarden van deze functie. De vraag “Ben je aardig?” helpt dus niet alleen de werkgever, maar zeker ook jou, om te bepalen of je geschikt bent voor deze baan.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20