Markten:
Markten inladen...

WOENSDAG 03 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Voor werknemer is vierdaagse werkweek geen utopie

Logo Business AM
Business

19/08/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Robots hebben tot nu toe een gemengde impact op de arbeidsmarkt. - EPA-EFE/JAGADEESH NV

Een meerderheid van de Europese werknemers verwacht dat technologie uiteindelijk tot een vierdaagse werkweek zal leiden. Ze zijn er immers van overtuigd dat technologie hun productiviteit en efficiëntie zal verhogen. Dat blijkt uit een studie van het bedrijf Ricoh Europe. De onderzoekers stelden vast dat 57 procent van de ondervraagde werknemers binnen een afzienbare tijd een vierdaagse werkweek mogelijk acht.

In het rapport komt bovendien duidelijk naar voor dat alle leeftijdscategorieën tegenover het engagement op de werkvloer gelijkaardige standpunten innemen. Dit geeft volgens Ricoh aan dat er tussen de verschillende generaties werknemers minder verschillen zijn dan velen denken.

Ambitie

De studie van Ricoh toont dat de meerderheid van de werknemers zijn efficiëntie op de werkvloer graag wil opdrijven. Vele betrokkenen willen hun productiviteit verhogen door middel van training en technologie.

“Het onderzoek toonde dat 72 procent van de werknemers een grotere bijdrage aan de productie zou willen leveren,” aldus Ricoh. “Dit duidt op een duidelijke wens van de werknemer om een grotere impact te maken. Maar tegelijkertijd zeggen de meeste respondenten te beseffen dat ze die ambities niet zonder hulp en ondersteuning zullen kunnen realiseren.”

Ricoh kwam daarbij tot de vaststelling dat 70 procent van de werknemers verwacht tijdens zijn carrière zijn vaardigheden te zullen moeten verfijnen. Tegelijkertijd zegt 63 procent van de ondervraagden te verwachten dat technologie hen zal ondersteunen om hun taken optimaal uit te voeren.

Automatisering is daarbij voor 44 procent een mogelijk hulpmiddel om die ambities te kunnen realiseren. Datzelfde zegt 39 procent over de inzet van kunstmatige intelligentie.

Tevredenheid

De onderzoekers betogen verder dat 69 procent van de respondenten tevens van mening is dat de beste bedrijven investeren in digitale technologieën voor de bijscholing van hun personeel. Benadrukt wordt daarbij ook dat de juiste tools en training een vitale impact kunnen hebben op de werktevredenheid en de productiviteit.

“De resultaten van deze studie zouden voor de bedrijfsleiders een aanmoediging moeten zijn,” benadrukt David Mills, chief executive van Ricoh Europa. “De meeste werknemers wensen een impact te hebben op de prestaties van hun onderneming. Ook zij willen een hoger niveau bereiken.”

“Het onderzoek toont werkgevers de beste weg naar hogere productiviteit. Die doelstelling zal men niet bereiken door het uitpersen van medewerkers of vage innovatieplannen. Cruciaal is de inzet van technologie om de efficiëntie van de werknemers te verhogen. Dat kan leiden tot zowel een hogere productie als een kortere werkweek.”


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks