Voor veel bedrijven is het elke dag Olympische Spelen

Ruim tienduizend atleten beleven op dit moment het belangrijkste moment uit hun carrière. Al jaren zijn ze zich aan het voorbereiden op dat ene doel: een medaille in Parijs. Vaak zijn er heel wat opofferingen en investeringen aan voorafgegaan. Net zoals deze atleten moeten ook bedrijven op lange termijn durven denken en toewerken naar hun ‘Olympische Spelen’.

Als alles goed gaat, verovert België de komende weken twaalf olympische medailles, waaronder vier gouden plakken. Althans als we statistiekbureau Gracenote mogen geloven. Ter vergelijking: in Tokio behaalden onze atleten zeven medailles (en drie keer goud). In elk geval is er de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de Belgische topsport. Zo heeft Vlaanderen alleen al 30 miljoen euro vrijgemaakt. Vermoedelijk is dat peanuts in vergelijking met de budgetten van sommige andere landen, maar het zorgt er in elk geval voor dat je naar een resultaat kunt toewerken.

Een plankje kan het verschil maken

“Deelnemen is belangrijker dan winnen”, is het motto van één van de grondleggers van de Spelen. Alleen weet niemand over enkele jaren nog wie er straks allemaal deelneemt in Parijs. Wat telt, zijn de medailles en eventueel ook het zogenaamd olympische diploma voor de top acht. Daarom is het voor een land als België belangrijk om keuzes te maken.

In plaats van in elke mogelijke sport een klein stukje te investeren, kunnen we ons beter toeleggen op de disciplines waarin we echt kans maken om met de grote landen te concurreren. Wellicht gaan we in de nabije toekomst geen goud winnen op het koningsnummer van de 100 meter atletiek, maar een medaille op de 400 meter is toch ook gewoon een schitterende prestatie?

Dergelijke investeringen hebben natuurlijk één risico: het is do or die voor veel atleten. Jarenlange voorbereidingen moeten op dat ene moment renderen. Het kleinste detail kan stokken in de wielen steken. Letterlijk zelfs voor de Nederlander Mathieu Van der Poel, die door het ontbreken van een plankje zijn olympische droom in het mountainbiken (tijdelijk?) mocht opbergen. Of hoe al die investeringen door dat ene moment plots voor niets zijn geweest.

Een gouden medaille in AI?

In de bedrijfswereld is het eigenlijk niet anders. In veel organisaties zijn de budgetten beperkt en is het niet mogelijk om overal in mee te gaan. Enkele jaren geleden maakten e-commercegiganten zoals Bol.com snelle levering een must. Als zo’n bedrijf investeert in een service om op dezelfde dag nog te leveren, moet je als organisatie de vraag stellen of je hierin wil meegaan. Als je hier vol op inzet, loop je het risico dat je op andere gebieden tekort gaat schieten. Net zoals Vlaanderen de keuze maakt om te investeren in talentvolle atleten, moet je ook als bedrijf bepalen waar het grootste potentieel ligt om uit te blinken en concurrenten zoals Bol.com zelfs te overtreffen.

Voor veel bedrijven is het daarom elke dag Olympische Spelen. In plaats van alleen op korte termijn te denken, moeten ze vooruitkijken en nagaan waar ze over drie of vier jaar kunnen uitblinken. De meest recente uitdaging is de opmars van artificiële intelligentie. Iets waar ook de sportwereld trouwens steeds meer mee te maken krijgt. Sommige atleten kunnen hun prestaties dankzij data en analyses van voedings- en slaappatronen naar een nog hoger niveau tillen. Toch mag je niet de fout maken om blindelings in AI te investeren.

AI implementeren gewoon om AI te implementeren, dat heeft weinig nut.

Kristof De Roeck is managing director bij All Colors of Communication

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.